Tex Mex kan få barnen att äta mindre kött

Sjuåringen vägrar fisk och dottern vill bara ha köttbullar med ketchup. Att röra tacofredagen vore närmast kriminellt. Kanske känner man igen sig? Många svenskar vill äta mer grönt och mindre kött, men att få barnen med på tåget kan vara svårt. Och vem vågar äventyra tacomyset? På Paulig, som äger varumärket Santa Maria, vet man att dörröppnaren är smaken.

Att äta mer växtbaserat eller fisk är en rekommendation som många svenskar har hörsammat; en undersökning visar att 60% av kvinnorna och 40% av männen vill äta mindre kött*. Men det finns utmaningar. Inte sällan är barnens reaktioner en källa till oro. Nyckeln? Det sitter i smaken, menar Karin Jonsson, Hållbarhetschef Näring & Hälsa på Paulig:

– Vi som jobbar med Santa Maria vet att smaken är A och O när du väljer Tex Mex. Tex Mex erbjuder en värld av kryddor, heta salsor och fantastiska såser – och alla i familjen har sina favoriter. Det kan vara guacamole, ananas, söta tomater eller kryddiga jalapenõs. Ja, till och med banan och jordgubbar! Det är med andra ord inte proteinkällan som gör Tex Mex till Tex Mex.

– Tex Mex är nästan som fingeravtryck. Ingen taco är den andra lik och vi har alla våra egna måsten. Men. Köttfärsen behöver inte vara helig – den får sin smak av kryddmixer som också kan användas till en mängd andra proteinkällor. Genom att byta ut köttfärsen mot växtbaserat protein, men behålla dina Tex Mex-favoriter, kan du äta mer hållbart utan att göra avkall på smaken eller riskera att förstöra tacomyset för att barnen inte gillar maten, säger Karin Jonsson.

Proteinkällan har stor påverkan på klimatet
Att välja växtbaserat protein istället för kött innebär en stor positiv skillnad för klimatet, så även när du äter Tex Mex. Men för Santa Maria är hållbarhetsaspekten även vad gäller tillbehören i form av kryddor, salsa, såser och tortillas, ytterst viktig. Och det handlar inte bara om klimatet.

– Vi vill ta ett helhetsgrepp om hållbarhet. Klimat och miljö måste följas åt av både ett hälsomässigt och socialt ansvar, genom att se till forskningen såväl som att möta konsumentens förväntningar. Vi är stolta över att ha minskat mängden salt med 250 ton och socker med över 500 ton i hela Santa Marias sortiment under en fyraårsperiod. Vi har tortillas fria från konserveringsmedel och strävar efter så få tillsatser i sortimentet som möjligt. Med vår nya tortillaförpackning har vi dessutom minskat klimatutsläppen från förpackningen med 35%, berättar Karin Jonsson.

Men på Paulig är man inte klara, långt ifrån:
– Hela Paulig-koncernens mål är att senast 2030 ha minskat utsläppen av växthusgaser från vår egen verksamhet med 80% och med 50% i hela värdekedjan. Det här målet godkändes i år av Science Based Targets Initiative och var då det mest ambitiösa som godkänts av organisationen. Samtidigt har vi bland annat en ambition om att 70% av vår omsättning senast 2030 komma från produkter och tjänster som främjar hälsa och välbefinnande för både människa och planet, säger Karin Jonsson.

* Källa: Undersökning genomförd av Alpro med hjälp av PFM Research 2020.