En jämn och klok utveckling genom engagemang och ständig närvaro är grundläggande för The Wineagency. Med stolthet ser man tillbaka på två framgångsrika år som gett Wineagency förtroende att utveckla samarbeten med några av världens mest framstående producenter.
Deras historia är djupt rotad i kärleken till kvalitativa viner och bygger på personliga relationer och framgångsrika samarbeten. Man ska utvecklas hållbart genom kunskap, omtanke och en känsla för detaljer. Under de senaste två åren har The Wineagencys redan kvalitetstyngda portfölj breddats. Deras nyaste tre producenter är Domaine Dujac, Domaine Triennes och Domaine Weinbach. Domaine Dujac är en av Bourgognes ledande egendomar med ägor i bland annat Clos de la Roche,
Clos St-Denis, Bonnes Mares, Echézeaux and Charmes-Chambertin. Det här är inget annat än viner av allra högsta klass.
– Första gången jag besökte Domaine Dujac var tillsammans med den då unga sommelierföreningen, 1986. Jag blev starstruck. Jacques Seysses, denna vidsynta man, förstod att respektera sina grannar och utvecklas med öppet sinne. Det är otroligt roligt att nu träffa nästa generation som på ett hänförande vis arbetar med kvalitet och respekterar naturen genom att arbeta både ekologiskt och biodynamiskt. Detta känns i var droppe av Domaine Dujacs fantastiska viner, berättar Ann Burgaz, vd och grundare av The Wineagency.
Tillsammans med Aubert de Villaine från Domaine de la Romanée-Conti står Jacques och Alec Seysses med familjer även bakom Domaine de Triennes. Denna egendom, belägen högt upp bland bergen i Provence, hör till de främsta i området. Ytterligare en av de senare förstärkningarna i The Wineagencys portfölj är Domaine Weinbach – den anrika topproducenten i Alsace som drivs av Catherine Faller.
– Det är fantastiskt att få arbeta med många duktiga kvinnor, så som Catherine på Domaine Weinbach, Nadia och Isabelle Vallois som står bakom Diebolt – Vallois och Dorli Muhr som leder en av Österrikes mest spännande egendomar, Weingut Dohrli Muhr. Det är ingen strategi att vi arbetar med många kvinnor, skrattar Ann och lägger till; – Men fler kvinnor gynnar jämställdheten vilket ger ett bredare perspektiv och en bättre förståelse för marknaden.
Mångfald och dynamik genom producenter som kompletterar och respekterar varandra är en viktig del i The Wineagencys portfölj.
– Vi märker att dagens producenter har mycket mer kontakt med varandra. Det finns en ömsesidig respekt och strävan mot att utvecklas tillsammans genom att dela idéer och funderingar, kring såväl hantverk som klimat. Många av de producenter vi arbetar med idag har blivit rekommenderade att kontakta mig genom andra vinproducenter, berättar Ann.
Under de senaste två åren har The Wineagency också stärkt sin portfölj med två av Mosels främsta producenter; Markus Molitor och Van Volxem. Därtill Real Agrado i Rioja och Jamie Kutch i Sonoma Coast. Real Agrado är ett vinhus som drivs passionerat utifrån gediget hantverk och långsiktig hållbar odling och Jamie Kutch hör idag till de mest hyllade producenterna i Kalifornien.
The Wineagency – en del av Vingruppen i Norden
Genom åren har Vingruppen, som idag består av åtta vinimportörer, byggt ett av branschens bredaste sortiment. Detta genom en plattform med tydlig strategi kring samarbeten, logistik, information, hållbarhet och försäljning.
– Vår verksamhet bygger på kunskap, omtanke och ständig närvaro. Vi står alltid nära såväl samarbetspartners som kunder. Det är hela Vingruppens engagemang och passion som också gett The Wineagency förtroendet att representera så många av världens mest fantastiska producenter, avslutar Ann.