Hem NyheterVinnyhet Tisdag den 1:a september lanseras G.D. Vajra´s toppbarolo från den hyllade årgången 2016 på Systembolaget

Tisdag den 1:a september lanseras G.D. Vajra´s toppbarolo från den hyllade årgången 2016 på Systembolaget

av Livets Goda

Tisdag den 1:a september lanseras G.D. Vajra´s toppbarolo, Bricco delle Viole 2016 på Systembolaget. Årgång 2016 som redan är kultförklarad och berömmet har inte låtit vänta på sig. Wine Advocate gav Bricco delle Viole 2016 98/100, Antonio Galloni på Vinous och James Suckling gav båda vinet 97/100. Varunr: 90240 | pris: 549 kr | 750 ml | alk. 14% | totalt lanseras 480 flaskor.

2016 Bricco delle Viole är ett elegant kraftpaket och familjen Vaira anser själva att det är ett av de mest komplexa vin de producerat på mycket lång tid.

Druvorna till detta vin kommer från vinstockar som planterades 1949 och alla druvor handskördas. Vinet lagras i stora slovenska ekståndare om 25 till 50 hektoliter i 30-42 månader beroende på årgång. 2016 lagrades i nära 32 månader innan buteljering den 30 juli 2019. Bland de klassiska Barolovingårdarna är Bricco delle Viole den som ligger högst belägen och närmast Alperna på 400-480 möh. Det höga läget gör att vingården ligger över dimmorna som ofta omsluter trakten. Tack vare detta får vingården sol redan från tidig morgon. Bricco delle Viole ligger väster om byn Barolo på den yttre gränsen av Barolo och den vingård som skördas sist på hösten.

G.D. Vajra är beläget i kommunen Barolo, Piemonte, i norra Italien. En kommun som anses representera den mest delikata och fruktiga vinstilen i distriktet Barolo som helhet. Aldo Vaira har inom ekologi varit föregångare i Piemonte och använder sig inte av kemiska tillsatser, bekämpningsmedel eller mineraliskt gödsel. Hela familjen är idag en del av verksamheten, det är Aldo och Milena Vaira samt barnen Giuseppe, Francesca och Isodoro. Människor med stor ödmjukhet, klappande hjärta och varm passion för sin mark och sina viner. Kvalitetskraven gäller över hela linjen och samtliga viner får lika mycket uppmärksamhet. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk och medvetenheten om det gör att familjen ägnar lika mycket arbete åt sin Dolcetto d’Alba som flaggskeppet Barolo Bricco del Viole.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING