Etiketten i sig skulle kunna hålla oss igång en varm sommardag som denna, men innehållet känns ändå mest relevant. Så vad hittar vi i denna flaska, som vi kan tacka den fd driftschefen på The Bishops Arms – Henok Fentie för. En exotisk, fruktig och bitter syrlighet når våra doftsinnen först. Aprikos och citrusskal. ”Fläder och parfym” utbrister en av damerna i testpanelen, ”Fast på ett bra sätt” tilläggs snabbt. Smaken bjuder på en friskhet med en fin besk sötma. Den exotiska doften kommer igen i smaken och ger lite citrusskal och grapefrukt-toner. Den har en torrhet i avslutet och även en bitterhet som stramar upp ölen och gör den mycket potent. Smaken ligger sedan kvar länge i gommen. En riktig törstsläckare som ”sitter som en smäck i solen” för att citera en av de lyckliga utvalda till detta eftermiddagsexperiment. Om etiketten i sig är en anledning till köp, så kommer smaken inte göra någon besviken, men se till att hålla ölen kall! 87 LGP är panelens samlade bedömning. Omnipollo Leon: Leon är ett välhumlat, torrt öl bryggt med hjälp av en champagnejäst. Humlen är av sorterna Simcoe och Amarillo för den som undrar. Varje utgåva pryds av ett nytt motiv där konstnären Karl Grandin (bakom bl.a. Cheap Monday) med fria händer använt flaskan som sin canvas. Kuriosa OMNIPOLLO är en samskrivning av ordet “omnipotens” och det spanska ordet för kyckling (“pollo”) och definieras bäst som en arbetsmetod eller ett alter ego. Syftet är gränsöverskridande och oväntade samarbeten där unika resultat följer. Ett sorts kreativt kaos där “pollo” symboliserar den till synes virrigaste av fåglar och dess brist på koordination. Omnipollo/Leon går att beställa på Systembolagets Beställningssortiment, Artikel nr 89154, pris: 32,90 kr I provningspanelen: Henrik Langborg, Christoffer Enquist, Anders Enquist, Britt-Louise Berglund, Marie Enquist
770