Topplacering för Löfbergs i europeisk kaffetävling

av Livets Goda

På tisdagskvällen avgjordes European Coffee Awards i Berlin. Där blev det dubbla topplaceringar för Löfbergs. Det familjeägda kafferosteriet från Karlstad tog sig hela vägen till topp tre i två kategorier: Europas bästa kafferosteri och Europas mest hållbara varumärke.

Gabriella Gille, global marknadschef, Anders Fredriksson, vd och Kajsa-Lisa Ljudén, hållbarhetschef, var på plats i Berlin för att fira Löfbergs framgångar.

– Även om vi inte nådde ända fram är det här en seger för svensk kaffekultur. Att vi hamnar i topp tillsammans med globala jättar som Lavazza och Illy är en enorm framgång och visar att Löfbergs är europeisk aktör i toppklass, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs.

Kategorin bästa kafferosteri uppmärksammar rosterier som utmärker sig inom kvalitet, tillförlitlighet och global räckvidd. Av tio kandidater utsågs Löfbergs, Lavazza och Illy till slutfinalister. Segrade gjorde italienska Lavazza.

I kategorin mest hållbara varumärke prisades de varumärken som leder vägen inom hållbarhet och etik. Här var Löfbergs slutfinalist tillsammans med Origin och Ozon Coffee, där den senare utsågs till vinnare.

Från lokal till internationell
Löfbergs grundades 1906 i Karlstad och är idag ett av Nordens största familjeägda kafferosterier, Produktionen motsvarar 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och av det säljs varannan kopp utanför Sverige.