Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Tränings- och instagramprofilen Isak Melin lanserar hälsosam korv

Tränings- och instagramprofilen Isak Melin lanserar hälsosam korv

av Livets Goda

Den svenska korvkonsumtionen slog alla rekord under år 2020, då pandemin gjorde att många möttes utomhus och grillade korv året runt. Nu lanseras “Mat Rätt”-korven, för den som är mån om att äta hälsosamt. Till skillnad från andra korvar är den endast gjord på svenskt magert nötkött och kyckling, och innehåller inte några överskotts- eller slaggprodukter. Det är den första korven och enda inom sin kategori på marknaden i Sverige, och förutom sin höga proteinhalt innehåller den även väldigt lite fett.

— Vår slogan är “hemligheten med vår korv är att den inte innehåller några hemligheter”. Det är en korv som passar alla, oavsett om man följer en specifik diet eller ej, säger Isak Melin.

År 2017 kontaktade Marcus Karlsson – VD för charkuteriet Härryda Karlsson den dåvarande personlige tränaren och kostrådgivaren Isak Melin. Det var då Isak Melin framförde att han önskade en korv som var anpassad för för de personer som vill att deras kost ska innehålla bra råvaror och kvalitet. De startade ett samarbete och i februari i år lanserades de första korvarna i butik. Korven fick namnet Mat Rätt, samma namn som Isak Melins kokbok från år 2020.

— Som kostrådgivare så blir man ledsen över att barn och vuxna i samma familj väldigt ofta väljer att inte äta ur samma “gryta”. Det är lätt hänt att barnen serveras en rätt medan föräldrarna vill vara lite mer noggrann med vad man stoppar i sig. Vår vision är att alla ska slippa att kompromissa och istället njuta tillsammans. Redan vid första tuggan så märker man att kvaliteten på vår korv skiljer sig från övrig korv på marknaden och vi har hört att många som inte tycker om korv annars gillar vår korv, säger Isak Melin.

Under de första tio veckorna som “Mat Rätt”-korven har varit ute i butik har det redan producerats över fem ton korv. Korven finns att köpa i 50 butiker runt om i Sverige och i över hälften av alla Ica Maxi-butiker i landet.

— Målet är att på sikt bredda sortimentet med snarlika produkter som idag annars är väldigt näringsfattiga och inte särskilt kalorismarta, för att få fler att kunna äta mat som både smakar gott, gör en gott och som inte behöver ta för mycket av ens tid att tillaga. Det största målet är att förändra matkulturen i Sverige och ta oss ett steg närmare framtiden där målet är att det inte ska vara svårt att vara hälsomedveten, säger Isak Melin.

Mat Rätt är ett varumärke som Isak Melin, personlig tränare och kostrådgivare, lanserade under vintern år 2020, detta strax efter att han gav ut sin kokbok som sålts i drygt 4500 exemplar. I samarbete med charkproducenten Härryda Karlsson ger Isak Melin ut en korv av Mat Rätt. Korven är enbart framtagen på rent svenskt magert nötkött och svensk kyckling, för att hålla ett så lågt fettinnehåll och så högt proteininnehåll som möjligt, till skillnad från all övrig korv på marknaden.

 

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING