Viking Lines flaggskepp Viking Glory kom i trafik den 1 mars 2022. Tre år senare har fartyget haft tre miljoner resenärer, fyllt varenda hytt inför E-types spelningar, bäddat närmare två miljoner sängar och sålt 103 000 räkmackor.

Viking Glory har på tre år haft tre miljoner resenärer. Foto: Viking Line/Joonas Kortelainen
Viking Lines nyaste fartyg Viking Glory har den 1 mars 2025 varit i trafik i exakt tre år. Under de första åren har fartyget som avgår varje kväll från Stockholm till Mariehamn och Åbo haft över tre miljoner resenärer.
– Vi har fått ett fantastiskt fint mottagande av Viking Glory, det Östersjöfartyg där man kanske allra bäst njuter av skärgården från första parkett. Våra resenärer njuter av vyerna och den Instavänliga inredningen i kombination med ett svårslaget omborderbjudande. Glory lockar inte minst en allt större Stockholmspublik med svenska artister, ett lyxigt spa, välsorterad taxfree och flertalet inbjudande restauranger, säger Peter Hellgren, vd för Viking Line Skandinavien.
Utöver att erbjuda en upplevelse med guldkant, är Viking Glory ett av Östersjöns mest utsläppssnåla fartyg som tillsammans med parhästen Viking Grace utgör en grundbult i den gröna korridor som Viking Line tillsammans med Stockholms Hamnar och Åbo Hamn har beslutat att farleden mellan Stockholm och Åbo ska vara. Alla resenärer och fraktkunder kan minska sina utsläpp med 90 procent genom att addera biogas som drivmedel till sin bokning med Viking Glory och Viking Grace.
– På Glory kan man njuta med gott samvete, vilket vi också i alla mätningar ser är en allt viktigare parameter för resenärerna, säger Peter Hellgren.
Viking Glorys tre första år:
•Tre miljoner resenärer
•Två miljoner bäddade sängar
•Bejublade uppträdanden med artister som E-type, Sarah Dawn Finer och i vår också för första gången Rebecca & Fiona
•92 000 sålda Fazer chokladkakor
•21 000 serverade skaldjursplatåer, 103 000 sålda räkmackor och 191 000 bakade pizzor