- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

Trerätters bland molnen i Åre kabinbana

– Jämtland är en grym matregion. Vi vill lyfta alla de fantastiska lokala mathanterkare och kockar som finns här internationellt och då gäller det att hitta roliga sätt att göra det på. Det här blir en middagsupplevelse som inte funnits här tidigare, säger Calle Hedman, projektledare Åre Gastronomy Week. Kabinbanan är ett av Åres starkaste varumärken förknippat med skidåkning. Nu ska den användas för att även sätta det gastronomiska Åre på kartan. En kabin på 16 kvadratmeter tar i normala fall 80 personer upp till toppen på sju minuter. Under den spektakulära middagen dukas det upp för 14 personer och turen kommer att ta betydligt längre tid än vanligt. Det blir stopp på både upp- och nervägen då gästerna högt över Åre by äter en ekologisk 3-rättersmiddag med råvaror från regionen. Det är tredje året som Åre Gastronomy Week arrangeras vecka sex. Det har blivit en ny temavecka mellan studentveckorna och sportloven. Ett 30-tal restauranger medverkar och ett 15-tal av länets lokala matproducenter levererar råvaror till restaurangerna. Restaurangerna har olika happenings och de flesta är öppna och kräver ingen anmälan. Det blir såväl mat- och dryckesupplevelser som kunskap och möten. – Förutom att erbjuda besökarna härliga matupplevelser så är vårt syfte med den här veckan att mathantverkare och kockar ska kunna träffas för att inspireras tillsammans och skapa nya rätter och matkombinationer. Det är viktigt för att regionen ska fortsätta utvecklas gastronomiskt, säger Calle Hedman. Matfestivalen är uppmärksammad både nationellt och internationellt. Förra året kom det journalister från Finland, USA, England, Norge och Tyskland till Åre.Kombinationen god mat och bra skidåkning lockar. Hos Skistar har antalet bokningar ökat med cirka åtta procent vecka sex jämfört med samma period förra året. – Det är ett kvitto på att skidåkning och mat är en perfekt kombination och ett koncept som våra gäster uppskattar. Det brukar ta några år att etablera ett event eller koncept. Nu ser vi att gästerna börjar hitta hit till vecka sex och det känns kul, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre.