Hem Vinvärlden Turkiska vinproducenter redo att erövra världen

Turkiska vinproducenter redo att erövra världen

av Livets Goda

Den turkiska vintraditionen är relativt ung. Det var först efter det osmanska rikets fall, för snart 90 år sedan, som landet började producera vin. Nyligen blindprvade sju av världens mest meriterade vinjournalister 49 viner från 16 vingårdar i Turkiet. Bland dessa återfanns inte helt okände Oz Clarke som betonade vikten för turkarna att marknadsföra sig som vinland. Anledningen, hävdar Clarke, är att det finns en brist på förtroende för turkiska vingårdar. Framförallt riktar sig turkarnas kampanj mot den amerikanska marknaden. Förhoppningar finns att de turkiska vinerna ska passa den amerikanska smaken väl. De turkiska vinproducenterna ska nu också bli mer progressiva på internationella mässor runt om i världen för att visa upp sina viner för en bredare publik. Turkiets blomstrande turistnäring ska också utnyttjas bättre för att sprida landets vinkultur utanför landgränserna. 2007 sålde den turkiska regeringen sin egna, enorma vinfabrik till Texas Pacific Group. Köparen anlitade direkt vinmakaren Daniel O&#39Donnel som för några år sedan var en nyckelspelare hos framgångsrika Beringer i Kalifornien. Förutom ett omfattande arbete med vingårdarna i Turkiet har han även startat ett WSET-certifierat vin-utbildningscenter i Istanbul. Något som givetvis bidrar till att höja kompetensen i landet. Turkiets 73 miljoner invånare placerar sig på 55:e plats bland världens länder när det gäller vinkonsumtion. Trots det dricker de mindre än 1 liter per person och år. Dess största exportmarknad på vinerna är Tyskland som köper 18 procent av den turkiska produktionen i dagsläget.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING