Uber Eats lanserar stödpaket för svenska restauranger

av Christoffer Enquist

Uber Eats lanserar nu ett antal åtgärder för att stötta svenska restauranger som står inför stora utmaningar när många väljer att stanna hemma efter råd från myndigheter. Stödpaketet innehåller bland annat slopade leverans- och aktiveringsavgifter, dagliga utbetalningar och expressaktivering av restauranger så att fler snabbt och enkelt kan börja erbjuda hemleverans.

Uber eats

Efter rekommendationer från myndigheter är det många som stannar hemma för att undvika fysisk kontakt med andra människor, vilket medför att fler är beroende av att få mat hemlevererad samtidigt som svenska restauranger går på knäna. För att stötta Sveriges restaurangbransch och de som undviker att lämna hemmet lanserar Uber Eats nu ett stödpaket som innehåller:

  • Slopade leveransavgifter – Uber står för leveransavgiften mars ut med koden “Hemleverans” för att driva efterfrågan
  • Dagliga utbetalningar – de restaurangpartners som önskar kan få intjäningarna utbetalda på daglig basis istället för veckovis
  • Slopade aktiveringsavgifter – så att fler restauranger kostnadsfritt kan ansluta sig till plattformen
  • Expressaktivering – aktivering inom 48 timmar för att kunna påbörja försäljning på plattformen så snart som möjligt genom att signa upp på t.uber.com/hemleverans
  • Kostnadsfri upphämtning – alla restauranger kan nu låta kunder själva hämta upp maten, helt utan kostnad för restaurangen
  • Kontaktlös leverans – ny funktion som gör det ännu enklare att få maten lämnad utanför dörren eller i trapphuset för social distansering

– Vi ser ett ökat behov från lokala restauranger att nå ut till gamla och nya kunder och vill göra vad vi kan för att stötta dem och de människor som är hemma under rådande omständigheter, säger Henrik Berglin, operativ chef på Uber Eats i Sverige.