Ursprungsmärkningen Från Sverige fyller 3 år

Livets Goda 23 Apr, 2019
Mat och Restaurang Nu firar ursprungsmärkningen Från Sverige 3 år. Med rekordhögt förtroende från svenska konsumenter och med mer än 9 300 märkta produkter underlättar märkningen valet för alla som letar efter livsmedel med svenskt ursprung i butiken.

– Vi är stolta och glada för det förtroende som konsumenterna visar. Och över alla företag som ursprungsmärker sina svenska produkter för att möta konsumenternas efterfrågan, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Mer än 170 företag använder idag ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

– I butiken underlättar det för konsumenterna att göra medvetna val. Klimat- och miljöfrågorna står högt på agendan och de svenska bönderna, odlarna och vår inhemska livsmedelsindustri är viktiga anledningar att välja svenskt.

Den som rest med SJ:s tåg genom Sverige under våren har kunnat se årets kampanj för ursprungsmärkningen Från Sverige. Här förklaras märkets kriterier: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.

– Det är en kampanj som resenärerna verkligen gillat och uppmärksammat, säger Maria Forshufvud. Tåg erbjuder tid att läsa och vi har då valt att berätta om vad svensk uppfödning, odling och livsmedelsindustri står för – öppna landskap, biologisk mångfald, arbetstillfällen, friska djur och hållbarhet är några av de svenska mervärden som lyfts fram. Det är budskap som Svenskmärkning också kommunicerar på bred front i många andra kanaler under 2019.

– Genom att berätta om de svenska mervärdena vill vi fördjupa frågan om matens ursprung och visa hur vårt val i butik påverkar hela kedjan, säger Maria Forshufvud.

Välkänd märkning
Ursprungsmärkningen är välkänd bland konsumenter. Det framgår av senaste attitydundersökningen som visar en kännedom på 84 procent för märkningen Från Sverige och på mycket högt förtroende (78 procent) bland konsumenterna.

Vad står näst på önskelistan?
– Fler butiker med tydlig skyltning om produkternas ursprung. Tänk att i butik mötas av fint ursprungsskyltade Från Sverige-märkta frukt- och grönsakstorg, eller en mejeridisk som visar ursprung på hyllkanterna. Vi vet att konsumenterna vill ha tydlig kommunikation. Åtta av tio konsumenter tycker att märkningen är viktig och att den underlättar när de handlar mat. Självklart ska det också märkas i butikerna.

Ursprungsmärkningen Från Sverige fyller tre år i april 2019.
Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildade bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket. Svenskmärkning AB svarar också för kommunikation och marknadsföring av märket. Läs mer 


Primörtur under Matrundan på Österlen

Whisky och Bourbon Under årets Matrunda på Österlen kan man följa med på…
24 May, 2019

Rysk ”lågalkohol-vodka” släpps på Systembolaget

Whisky och Bourbon Ryska White Lake Vodka 40% lanserades i mars 2017 och…
24 May, 2019

Organic Value – ett lyckat första besök i Sverige med fokus på Italien och ekologiskt

Vin Den 20:e maj besökte den Italienska vinmässan ”Organic Value” Sverige…
24 May, 2019

Stockholms Bränneri släpper Akvavit

Whisky och Bourbon Den 5 juni, 10:00 släpps Stockholms Akvavit som får sin…
24 May, 2019

Nytt utbildningssamarbete ska få fler kockar i arbete

Mat och Restaurang I ett gemensamt initiativ för att minska bristen på kockar…
24 May, 2019

Karibiska smaker i Årets Sill 2019

Mat och Restaurang Aldrig tidigare har Årets Sill haft en så stor och…
24 May, 2019

City Gross nya koncept: Mindre butiker i centrala lägen

Mat och Restaurang Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar…
24 May, 2019

Kockarna som är vidare i Årets Kock 2019

Mat och Restaurang Nu är det klart vilka 24 kockar som går vidare…
23 May, 2019

Jameson tar fram drink till Sweden Rock – The Sweden Rocktail

Whisky och Bourbon För dig som i år besöker Sweden Rock Festival ges…
23 May, 2019

Kronan, höga kostnader för arbetskraft och myndighetskrångel hämmar svenska livsmedelsföretag

Övrigt Enligt den svenska livsmedelsindustrin är Sveriges styrkor jämfört med våra…
23 May, 2019

GLÖET vann guld i Women’s Wine & Spirits Awards i London

Vin Women’s Wine & Spirits Awards som anordnas i London har…
23 May, 2019

Larsa Foods inleder grillsäsongen med en ny grillost

Mat och Restaurang Efterfrågan på Halloumi och övriga grillostar har ökat markant i…
22 May, 2019

Årets Kock rekryterar Vanja Vilbern till Marknads- och Partnerchef

Mat och Restaurang – Jag ser verkligen fram emot att få vara med…
22 May, 2019

Den 1 juni lanseras Orval trappistöl på nytt

Whisky och Bourbon Orval är tillbaka! Den 1 juni lanseras Orval på Systembolaget.
22 May, 2019

Leif GW Persson lanserar GW:s Rosa

Vin Efter fjolårets succé med GW:s RÖDA och GW:s VITA har…
22 May, 2019

Talisker bjuder in till fiskeäventyr i Fiskebäckskil

Whisky och Bourbon Whiskyvarumärket Talisker lanserar ett fiskeäventyr i Fiskebäckskil tillsammans med Restaurang…
22 May, 2019

City Gross e-handel slår försäljningsrekord – lanserar fler matkassar

Mat och Restaurang City Gross e-handel fortsätter att gå starkt framåt i och…
22 May, 2019

Arla Köket® lanserar nya desserter

Mat och Restaurang Lagom till att sommaren gör entré lanserar Arla Köket fräscha…
22 May, 2019

Downtown Camper öppnar hållbart café

Mat och Restaurang Den 1 september slår Downtown Campers nya café upp portarna…
22 May, 2019

Dags för Ostens Dag 27:e maj

Mat och Restaurang Nu firas snart ostens dag! Svenskar är storkonsumenter av ost…
22 May, 2019
Artikelarkivet