Utländska turister vill shoppa svenskt

Livets Goda 6 Feb, 2019
Övrigt Butiker och andra handelsplatser i hela landet är ett sätt att komma i kontakt med den svenska livsstilen för utländska besökare på semester i Sverige. I livsmedelsaffärer, i butiker, i gårdsbutiker och på marknader över hela Sverige finns turister som tar intryck av Sverige genom att shoppa. Förutom att handla det som behövs under resan är utländska turister intresserade av lokala produkter, och man uppskattar mötet med dem som jobbar i butiken.

När utländska turister shoppar i Sverige under semestern är det lokala produkter man är intresserad av. Foto: Tina Stafrén

Utländska turister spenderar 63 miljarder kronor på shopping i Sverige. Det är nästan hälften av deras totala budget för resan. Att utländska turister är viktiga för handelns intäkter och butikernas möjlighet att skapa arbetstillfällen framgår i en ny rapport från Visit Sweden, Svensk Handel och Tillväxtverket, som presenteras i morgon. Rapporten presenterar fakta om besökare från Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA.

Många turister som besöker Sverige är köpstarka och vill ta med en bit av det genuint svenska hem. Shopping är ett bra sätt att uppleva på resmålet och man ser det som ett sätt att koppla av och upptäcka nya saker. Man handlar gärna souvenirer med lokal anknytning, lokalt producerad mat och dryck, svenskt hantverk, svenskt mode och svensk design.

- Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.

Det som får många utländska turister att bestämma sig för Sverige är den vackra naturen eller att uppleva kultur och livsstil i både stad och på landsbygd. Utländska turister rör sig över hela landet och många besök går i första hand till huvudstaden. Tyskar och holländare tenderar att vilja resa runt på landsbygden i något högre grad än fransmän, britter och amerikaner. Butiker, marknader, gallerior och gårdsbutiker är en del av hela turistutbudet, men vissa handelsplatser har blivit destinationer i sig, exempelvis Jokkmokks marknad och Gekås i Ullared.

Butikspersonalen får ofta en bredare roll i kontakten med de utländska besökarna och får ge tips på restauranger, upplevelser och service på orten. Gott värdskap och goda språkkunskaper uppskattas. Jämfört med andra europeiska länder uppfattas Sverige ligga kring medelvärdet vad gäller bredd på utbud, butikspersonalens bemötande och butikernas öppettider.

- Turisternas betydelse för handeln fortsätter att växa. Svenska handelsföretag har allt att vinna på att lära sig mer om turisterna. Utöver att det skapar fler kunder i butiken ger e-handeln stora möjligheter för företagen att behålla kunden även när den lämnat Sverige, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Utländska besökare spenderar en större andel av reskassan i butiker än svenskar som semestrar i det egna landet. Av de 63 miljarder som utländska resenärer lägger på inköp går 62 procent till sällanköpsvaror och 38 procent till dagligvaror.

- Handeln är viktig för svensk besöksnäring. Shoppingturismen genererar uppskattningsvis 35 800 arbetstillfällen och utländska besökare spenderar närmare 63 miljarder kronor i svenska butiker. Besöksnäringens bidrag till samhällsutveckling och regional tillväxt är stor. Vi behöver utgå från besökarens, företagens, miljöns och lokalsamhällets behov för att utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt och samtidigt ta vara på tillväxtpotentialen, säger Helena Nyberg Brehnfors, Enhetschef på Tillväxtverket.

Rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige”
Den 7 februari släpper Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige – en insiktsrapport”. Rapporten bygger på data om tyska, holländska, franska, amerikanska och brittiska resenärer från referensrapporter om handel och turism, djupintervjuer samt Visit Swedens målgruppsanalys 2018. Rapporten riktar sig till företrädare för handeln i Sverige och är framtagen av HUI Research.

Mer fakta från rapporten 
Tyska resenärer shoppar helst: 
1. Souvenirer, 2. Lokalt producerad mat och dryck, 3. Livsmedel

Holländska resenärer shoppar helst: 
1. Kläder och skor, 2. Souvenirer, 3. Livsmedel

Franska resenärer shoppar helst: 
1. Souvenirer, 2. Kläder och skor, 3. Lokalt producerad mat och dryck

Amerikanska resenärer shoppar helst: 
1. Kläder och skor, 2. Livsmedel, 3. Souvenirer

Brittiska resenärer shoppar helst: 
1. Livsmedel, 2. Kläder och skor, 3. Souvenirer


Sveriges godaste ostar prisades under Ostfestivalen

Mat och Restaurang För sjätte året i rad arrangerades festivalen som samlar gräddan…
19 Feb, 2019

11% av världens befolkning har inte tillgång till rent vatten

Övrigt De fattigaste i världen går i timmar för att hämta…
19 Feb, 2019

Svegro lanserar nyheten grekisk basilika

Mat och Restaurang Svegro utökar sitt örtsortiment med en ny spännande basilikasort, den…
19 Feb, 2019

Pastan för alla tillfällen

Mat och Restaurang Svenska Dryckesmässor passar här på att inspirera med ett recept…
19 Feb, 2019

Santa Maria slår världsrekord i tortillastapling

Mat och Restaurang Det officiella världsrekordet i tortillastapling ligger på 68,6 centimeter. Men…
19 Feb, 2019

För åttonde året i rad - Innis & Gunn Barrel Aged Irish Whiskey Stout – Kindred Spirits släpps på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den 8 mars släpper skotska craft bryggeriet Innis & Gunn…
19 Feb, 2019

Gammel Dansk i storformat! - Nyhet i Systembolagets beställningssortiment

Whisky och Bourbon Den 14:e Januari 2019 lanseras klassikern Gammel Dansk Bitter Dram…
18 Feb, 2019

Forever Arctic Sea

Övrigt Har du koll på om du får i dig den…
18 Feb, 2019

70-talsfavoriten CAR är tillbaka

Övrigt Den mest sålda läskedrycken på Rigelloflaska under 1970-talet, CAR, gör…
18 Feb, 2019

Ghost släpper Juniper Gin

Whisky och Bourbon När svenska rock-titanerna Ghost tar sig an dryckesvärlden gör de…
18 Feb, 2019

​Nyhet: Löfbergs ICE Coffee Oat

Övrigt Kafferosteriet Löfbergs utökar sitt sortiment iskaffe med ICE Coffee Oat,…
18 Feb, 2019

Låt den gula etiketten leda vägen

Vin Det lyser gult på Systembolagets Australienhylla. Wolf Blass Yellow Label…
18 Feb, 2019

TOMP tar över skotsk whiskyportfölj och amerikanskt bourbonhus

Vin TOMP Beer Wine & Spirits AB växer just nu snabbt…
15 Feb, 2019

Lansering av Diplomaticó Distillery Collection No3 Pot Still Rum

Whisky och Bourbon Idag lanseras No 3 i Diplomáticos unika kollektion av rom…
15 Feb, 2019

The Happy Company - Sveriges bredaste sortiment av Whisky & Rom

Whisky och Bourbon En utställare som Svenska Dryckesmässor är glada över att ha…
15 Feb, 2019

Nu öppnar anmälan till Lily Bollinger Award - jakten på Sveriges bästa kvinnliga sommelier

Vin Nu öppnar anmälan till årets upplaga av Lily Bollinger Award,…
15 Feb, 2019

Livets Goda Premium - Vad som ingår

Vin Älskar du vin, whisky, öl och drycker av alla dess…
3 Jan, 2019

Pernilla Perle - en kärlekshistoria

Whisky och Bourbon Brännland Cider Pernilla Perle är en elegant och god cider,…
14 Feb, 2019

Vinkompassen byter namn till WBS Media Group och lanserar två nya affärsområden under 2019

Övrigt Vinkompassen AB har bytt namn till WBS Media Group AB.…
14 Feb, 2019

Moët & Chandon Impérial Rosé får ny skrud

Vin Till Alla hjärtans dag lanserar Moët & Chandon varje år…
14 Feb, 2019
Artikelarkivet