Utländska turister vill shoppa svenskt

Livets Goda 6 Feb, 2019
Övrigt Butiker och andra handelsplatser i hela landet är ett sätt att komma i kontakt med den svenska livsstilen för utländska besökare på semester i Sverige. I livsmedelsaffärer, i butiker, i gårdsbutiker och på marknader över hela Sverige finns turister som tar intryck av Sverige genom att shoppa. Förutom att handla det som behövs under resan är utländska turister intresserade av lokala produkter, och man uppskattar mötet med dem som jobbar i butiken.

När utländska turister shoppar i Sverige under semestern är det lokala produkter man är intresserad av. Foto: Tina Stafrén

Utländska turister spenderar 63 miljarder kronor på shopping i Sverige. Det är nästan hälften av deras totala budget för resan. Att utländska turister är viktiga för handelns intäkter och butikernas möjlighet att skapa arbetstillfällen framgår i en ny rapport från Visit Sweden, Svensk Handel och Tillväxtverket, som presenteras i morgon. Rapporten presenterar fakta om besökare från Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA.

Många turister som besöker Sverige är köpstarka och vill ta med en bit av det genuint svenska hem. Shopping är ett bra sätt att uppleva på resmålet och man ser det som ett sätt att koppla av och upptäcka nya saker. Man handlar gärna souvenirer med lokal anknytning, lokalt producerad mat och dryck, svenskt hantverk, svenskt mode och svensk design.

- Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.

Det som får många utländska turister att bestämma sig för Sverige är den vackra naturen eller att uppleva kultur och livsstil i både stad och på landsbygd. Utländska turister rör sig över hela landet och många besök går i första hand till huvudstaden. Tyskar och holländare tenderar att vilja resa runt på landsbygden i något högre grad än fransmän, britter och amerikaner. Butiker, marknader, gallerior och gårdsbutiker är en del av hela turistutbudet, men vissa handelsplatser har blivit destinationer i sig, exempelvis Jokkmokks marknad och Gekås i Ullared.

Butikspersonalen får ofta en bredare roll i kontakten med de utländska besökarna och får ge tips på restauranger, upplevelser och service på orten. Gott värdskap och goda språkkunskaper uppskattas. Jämfört med andra europeiska länder uppfattas Sverige ligga kring medelvärdet vad gäller bredd på utbud, butikspersonalens bemötande och butikernas öppettider.

- Turisternas betydelse för handeln fortsätter att växa. Svenska handelsföretag har allt att vinna på att lära sig mer om turisterna. Utöver att det skapar fler kunder i butiken ger e-handeln stora möjligheter för företagen att behålla kunden även när den lämnat Sverige, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Utländska besökare spenderar en större andel av reskassan i butiker än svenskar som semestrar i det egna landet. Av de 63 miljarder som utländska resenärer lägger på inköp går 62 procent till sällanköpsvaror och 38 procent till dagligvaror.

- Handeln är viktig för svensk besöksnäring. Shoppingturismen genererar uppskattningsvis 35 800 arbetstillfällen och utländska besökare spenderar närmare 63 miljarder kronor i svenska butiker. Besöksnäringens bidrag till samhällsutveckling och regional tillväxt är stor. Vi behöver utgå från besökarens, företagens, miljöns och lokalsamhällets behov för att utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt och samtidigt ta vara på tillväxtpotentialen, säger Helena Nyberg Brehnfors, Enhetschef på Tillväxtverket.

Rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige”
Den 7 februari släpper Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige – en insiktsrapport”. Rapporten bygger på data om tyska, holländska, franska, amerikanska och brittiska resenärer från referensrapporter om handel och turism, djupintervjuer samt Visit Swedens målgruppsanalys 2018. Rapporten riktar sig till företrädare för handeln i Sverige och är framtagen av HUI Research.

Mer fakta från rapporten 
Tyska resenärer shoppar helst: 
1. Souvenirer, 2. Lokalt producerad mat och dryck, 3. Livsmedel

Holländska resenärer shoppar helst: 
1. Kläder och skor, 2. Souvenirer, 3. Livsmedel

Franska resenärer shoppar helst: 
1. Souvenirer, 2. Kläder och skor, 3. Lokalt producerad mat och dryck

Amerikanska resenärer shoppar helst: 
1. Kläder och skor, 2. Livsmedel, 3. Souvenirer

Brittiska resenärer shoppar helst: 
1. Livsmedel, 2. Kläder och skor, 3. Souvenirer


​Finalist till Årets syftesdrivna ledare

Övrigt Löfbergs vd Lars Appelqvist är en av tre finalister till…
16 Aug, 2019

Accademia Di Luca kan bli "Årets matinspiratörer"

Mat och Restaurang Accademia Di Luca, Di Luca & Di Lucas matakademi, har…
16 Aug, 2019

Downtown Camper öppnar hållbart café

Mat och Restaurang Den 1 september slår Downtown Campers nya café upp portarna…
16 Aug, 2019

Fyra anledningar till att skaffa Premium

Vin Livets Godas digitala Premiumtjänst är en perfekt partner för dig…
16 Aug, 2019

MUJI öppnar flaggskeppsbutik på Åhléns City idag den 16 augusti

Övrigt Fredagen den 16 augusti öppnar japanska detaljhandelskedjan MUJI sin första…
16 Aug, 2019

Fratelli Cigliuti är tillbaka med två storslagna viner från årgång 2015 i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget

Vin Idag klockan 10:00 lanserar Enjoy Wine & Spirits en efterlängtad…
16 Aug, 2019

Landsbygdsministern besökte Kiviks Musteri i skördetid

Whisky och Bourbon Mitt i skördetid besökte landsbygdsminister Jennie Nilsson Kiviks Musteri som…
15 Aug, 2019

Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale nu även på flaska hos Systembolaget

Whisky och Bourbon Nu lanseras Melleruds Moderna Ale på flaska, som snabbt blivit…
15 Aug, 2019

Big Little Wines

Vin Monterey på den amerikanske västkusten spelar huvudrollen i HBOs populära…
15 Aug, 2019

Nyhet - CAO Nicaragua

Whisky och Bourbon Som namnet antyder är detta cigarrer med klassisk nicaraguansk karaktär.…
15 Aug, 2019

Nytt för i år är att Midnattsloppet delar ut en Alkoholfri Falcon vid målgången

Övrigt Nytt för i år är att Falcon Alkoholfri delar ut…
14 Aug, 2019

BBQ Ranch - ny burgare i fyra tappningar

Vin Nya kampanjburgaren BBQ Ranch inleder hösten men förlänger också sommarens…
14 Aug, 2019

Bryggmästarens i nytt partnerskap med Scandinavian Invitation

Whisky och Bourbon Norden största golftävling, Scandinavian Invitation, får nu Bryggmästarens som officiell…
14 Aug, 2019

Två webblanseringar från Domaine Arlaud den 5:e september i begränsad upplaga om totalt 60 flaskor

Vin Den 5:e september så webblanseras två viner från Domaine Arlaud…
14 Aug, 2019

81% mindre CO2-utsläpp när Santa Maria skrotar konservburken

Mat och Restaurang Santa Maria kokosmjölk byter förpackning. Den gamla konservburken ersätts av…
14 Aug, 2019

Sålde slut på minuter: förlanseringen av Västkust Nätchips blev succé på Hemmakväll

Övrigt Förlanseringen 1/8 på Hemmakväll sticker ut som en av de…
14 Aug, 2019

Mat för hela veckan på mindre än 2 timmar i köket

Mat och Restaurang Inom matlagning handlar ”Batch cooking” och “Prepping” om att förbereda…
14 Aug, 2019

Forever Supergreens - Grönt på väg

Övrigt Vissa dagar kan det vara svårt att hinna få i…
13 Aug, 2019

En djupdykning i öl

Whisky och Bourbon Öltrenden i Sverige är både stor och stark. Men vad…
13 Aug, 2019

Årets Smak 2019 – Brassicaceae: traditionell hetta i ny tappning

Mat och Restaurang Arla avslutar Årets Smak 2019 med den sista delen inom…
13 Aug, 2019
Artikelarkivet