Utländska turister vill shoppa svenskt

Livets Goda 6 Feb, 2019
Övrigt Butiker och andra handelsplatser i hela landet är ett sätt att komma i kontakt med den svenska livsstilen för utländska besökare på semester i Sverige. I livsmedelsaffärer, i butiker, i gårdsbutiker och på marknader över hela Sverige finns turister som tar intryck av Sverige genom att shoppa. Förutom att handla det som behövs under resan är utländska turister intresserade av lokala produkter, och man uppskattar mötet med dem som jobbar i butiken.

När utländska turister shoppar i Sverige under semestern är det lokala produkter man är intresserad av. Foto: Tina Stafrén

Utländska turister spenderar 63 miljarder kronor på shopping i Sverige. Det är nästan hälften av deras totala budget för resan. Att utländska turister är viktiga för handelns intäkter och butikernas möjlighet att skapa arbetstillfällen framgår i en ny rapport från Visit Sweden, Svensk Handel och Tillväxtverket, som presenteras i morgon. Rapporten presenterar fakta om besökare från Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA.

Många turister som besöker Sverige är köpstarka och vill ta med en bit av det genuint svenska hem. Shopping är ett bra sätt att uppleva på resmålet och man ser det som ett sätt att koppla av och upptäcka nya saker. Man handlar gärna souvenirer med lokal anknytning, lokalt producerad mat och dryck, svenskt hantverk, svenskt mode och svensk design.

- Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.

Det som får många utländska turister att bestämma sig för Sverige är den vackra naturen eller att uppleva kultur och livsstil i både stad och på landsbygd. Utländska turister rör sig över hela landet och många besök går i första hand till huvudstaden. Tyskar och holländare tenderar att vilja resa runt på landsbygden i något högre grad än fransmän, britter och amerikaner. Butiker, marknader, gallerior och gårdsbutiker är en del av hela turistutbudet, men vissa handelsplatser har blivit destinationer i sig, exempelvis Jokkmokks marknad och Gekås i Ullared.

Butikspersonalen får ofta en bredare roll i kontakten med de utländska besökarna och får ge tips på restauranger, upplevelser och service på orten. Gott värdskap och goda språkkunskaper uppskattas. Jämfört med andra europeiska länder uppfattas Sverige ligga kring medelvärdet vad gäller bredd på utbud, butikspersonalens bemötande och butikernas öppettider.

- Turisternas betydelse för handeln fortsätter att växa. Svenska handelsföretag har allt att vinna på att lära sig mer om turisterna. Utöver att det skapar fler kunder i butiken ger e-handeln stora möjligheter för företagen att behålla kunden även när den lämnat Sverige, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Utländska besökare spenderar en större andel av reskassan i butiker än svenskar som semestrar i det egna landet. Av de 63 miljarder som utländska resenärer lägger på inköp går 62 procent till sällanköpsvaror och 38 procent till dagligvaror.

- Handeln är viktig för svensk besöksnäring. Shoppingturismen genererar uppskattningsvis 35 800 arbetstillfällen och utländska besökare spenderar närmare 63 miljarder kronor i svenska butiker. Besöksnäringens bidrag till samhällsutveckling och regional tillväxt är stor. Vi behöver utgå från besökarens, företagens, miljöns och lokalsamhällets behov för att utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt och samtidigt ta vara på tillväxtpotentialen, säger Helena Nyberg Brehnfors, Enhetschef på Tillväxtverket.

Rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige”
Den 7 februari släpper Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige – en insiktsrapport”. Rapporten bygger på data om tyska, holländska, franska, amerikanska och brittiska resenärer från referensrapporter om handel och turism, djupintervjuer samt Visit Swedens målgruppsanalys 2018. Rapporten riktar sig till företrädare för handeln i Sverige och är framtagen av HUI Research.

Mer fakta från rapporten 
Tyska resenärer shoppar helst: 
1. Souvenirer, 2. Lokalt producerad mat och dryck, 3. Livsmedel

Holländska resenärer shoppar helst: 
1. Kläder och skor, 2. Souvenirer, 3. Livsmedel

Franska resenärer shoppar helst: 
1. Souvenirer, 2. Kläder och skor, 3. Lokalt producerad mat och dryck

Amerikanska resenärer shoppar helst: 
1. Kläder och skor, 2. Livsmedel, 3. Souvenirer

Brittiska resenärer shoppar helst: 
1. Livsmedel, 2. Kläder och skor, 3. Souvenirer


Hernö Gin intar Sveriges två största flygplatser och SAS flygningar

Whisky och Bourbon Nu kan resenärer köpa Hernö Gin på Stockholm Arlanda Airport,…
25 Apr, 2019

Nyheter från High Coast Whisky - Origins

Whisky och Bourbon High Coast är en mycket speciell plats, ett världsarv där…
25 Apr, 2019

Viña El Pison, El Carretil och Valdeginés 2016 från Artadi släpps idag som webblansering

Vin Artadi ligger i byn Laguardia och är en del av…
25 Apr, 2019

Braun lanserar unik stavmixer med grönsakssvarv

Mat och Restaurang Med den nya stavmixern Braun MQ 5 Vario Fit tillkommer…
25 Apr, 2019

Nya restaurang ÄNG öppnar upp det halländska skafferiet

Mat och Restaurang Ästad Vingård fortsätter satsningen på mat och dryck. På restaurang…
25 Apr, 2019

Välstöpt med Scanpan

Mat och Restaurang Hur tillverkas Scanpans prisvinnande pannor? Följ med Thomas Sjögren bakom…
25 Apr, 2019

Dagens Webblansering från dansk vinstjärna

Vin Den danska vinmakaren Peter Sisseck är ett av vinvärldens stora…
25 Apr, 2019

Mogen Chablis hos Winefinder

Vin Chablis La Pierrelée är La Chablisiennes traditionella Chablis som lätt…
25 Apr, 2019

Löfbergs storsatsar på Cold Servings

Mat och Restaurang Konsumtionen av kalla kaffedrycker ökar kraftigt, framför allt i Japan…
25 Apr, 2019

Vårens nyheter från Peroni

Whisky och Bourbon Nu utvidgar det italienska parumärket Peroni Nastro Azzurro sitt sortiment…
24 Apr, 2019

Gardshol Wines till Göteborg Vin & Deli

Whisky och Bourbon Hantverksmässiga viner står i fokus hos Gardshol Wines som ställer…
24 Apr, 2019

Dugges Bryggeri gästar Flippin' Burgers, Dogfood och LÅDAN med sin största tap-takeover någonsin

Whisky och Bourbon För tredje året i rad kommer Dugges bryggeri och tar…
24 Apr, 2019

Tre av tio produkter i dagligvaruhandeln är nu handelns egna varor

Mat och Restaurang Handelns egna märkesvaror (EMV) står för en allt större del…
24 Apr, 2019

Nya Sportlunch Caramel

Övrigt Vårens nyhet från chokladfabriken är ännu en Sportlunch chokladbar med…
24 Apr, 2019

Världens enklaste mat

Mat och Restaurang För alla som vill äta enkelt men ändå gott är…
24 Apr, 2019

Hernö Gin och Birka Cruises bjuder in till årets ginkryssning med nya upplevelser

Whisky och Bourbon Den sjuttonde maj är det dags för årets ginkryssning i…
24 Apr, 2019

Västerbottensost – I topp bland de varumärken som kvinnor uppskattar mest

Mat och Restaurang Västerbottensost® placerar sig på en stolt åttondeplats när YouGov BrandIndex…
24 Apr, 2019

En natt att minnas på Casino Cosmopol

Övrigt Här kan man njuta av en kväll full av nöjen…
24 Apr, 2019

8 vårdrinkar att välkomna solen med

Whisky och Bourbon Sedan september har vi längtat och snart är den äntligen…
23 Apr, 2019

Bruichladdich och Nigab nya världsrekordhållare i whiskyprovning

Whisky och Bourbon Att Bruichladdich är ett av whiskyvärldens mest omtyckta destillerier framgick…
23 Apr, 2019
Artikelarkivet