Hem Vinvärlden Utseendet allt viktigare för vinvalet

Utseendet allt viktigare för vinvalet

av Livets Goda

Ett forskarteam vid University of South Australia i Adelaide har nyligen undersökt vilka egenskaper hos ett vin som påverkar köpet av en flaska. Studien leddes av den tyska forskaren Dr Simone Mueller som är specialist på marknadsföring av livsmedel. Konsumenterna som deltog i studien, fick smaka på 21 olika syrahviner. Sedan fick de frågan om vilken de skulle köpa och i så fall varför. Deltagarna var medvetna om flaskan, etiketten och priset. Till forskarnas förvåning visade sig förpackningen vara den avgörande faktorn. De flesta svarande uppfattade etiketter med färgerna svart, beige och grå som synonymt med kvalitetsviner. De färgglada flaskorna däremot, bedömdes innehålla ett sämre vin. Andra viktiga kriterier för konsumenterna var varumärket följt av de sensoriska egenskaperna. Minst viktigt var vilken druva vinet var gjort av samt vilken region det kom från.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING