Vänlighet och gemenskap i centrum när Coca-Cola lanserar årets julkampanj

av Livets Goda

Denna jul vill Coca-Cola sprida snällhet och påminna om julens magi. Mellan den 13 och 15 december förvandlas Kungsträdgården till en magisk julby där värme, gemenskap och samtal står i centrum. I julbyn kommer även Röda Korset finnas på plats som en del av projektet Hur mår du? – ett initiativ som främjar ungas psykiska hälsa. Genom AI och 3D-avatarer skapas också digitala julupplevelser för att sprida glädje och snällhet.

Enligt en undersökning från Svenska Röda Korset känner 77% av unga vuxna sig ensamma*. Detta speglar även en global trend där nästan en fjärdedel av världens vuxna upplever ensamhet**. Detta belyser den viktiga rollen av mänskliga möten och vänlighet, särskilt under den hektiska julperioden. Med grund i detta vill Coca-Cola påminna om att goda gärningar sprider sig vidare och att även de minsta gesterna kan göra stor skillnad.

Årets julkampanj bjuder på en återkomst av filmen “Anyone Can Be Santa”, som hyllar snällhet och påminner oss om att en enkel vänlig gest kan väcka den inre jultomten i var och en av oss.

– Denna jul vill vi sprida snällhet och vår tro på att mänskliga möten kan skapa en ljusare värld, säger Victoria Adolfsson varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige. Genom våra aktiviteter och samarbeten vill vi påminna om att julens magi finns i kontakten mellan människor och att vi alla kan bidra med vänliga handlingar, stora som små.

Välkommen till Coca-Colas julby i Kungsträdgården 13-15 december
Som en del av julkampanjen bjuder Coca-Cola in till en magisk julby i Kungsträdgården, Stockholm 13–15 december. Här kan besökare njuta av julstämning med en läskande Coca-Cola i handen, åka skridskor, skriva julkort och ta del av andra roliga aktiviteter med vänner och familj. På plats finns också Röda Korset som sätter samtalets kraft i centrum med frågan ”hur mår du?” – en enkel men viktig fråga för att stärka ungas psykiska hälsa.

Hur mår du? är ett treårigt projekt som stöttas av Coca-Cola i Sverige. Det syftar till att lyfta och förbättra ungas psykiska hälsa. Samarbetet är en del av Coca-Colas arbete för en mer inkluderande värld.

Prata med jultomten – en unik digital upplevelse
Årets kampanj bjuder även på en magisk digital upplevelse där du kan samtala med självaste jultomten. Genom avancerad AI-teknik och 3D-avatar-generering får användarna möjlighet att skapa en personlig och minnesvärd stund med tomten. Samtalen sker i realtid och resulterar i en unik animering av en snöglob baserat på ett eget julminne. Förutom denna upplevelse finns chansen att vinna en ikonisk Coca-Cola-pyjamas genom att samla koder under korken eller spela julspelet. Allt finns i Coca-Cola appen.

För mer information om årets kampanj, besök https://www.coca-cola.com/se/sv

*Svenska Röda Korset, 2021: https://via.tt.se/pressmeddelande/3312281/halften-av-svenskarna-upplever-ofrivillig-ensamhet-unga-varst-drabbade?publisherId=3235745

**Gallup, 2023: https://news.gallup.com/opinion/gallup/512618/almost-quarter-world-feels-lonely.aspx