Hem Whisky & Bourbon Världens dyraste rom såld på Vin & Deli i Karlstad i helgen.

Världens dyraste rom såld på Vin & Deli i Karlstad i helgen.

av Livets Goda

“I höstas hade vi på Livets Goda förmånen att få husera värd i några dagar för denna flaska, och det är en rejäl pjäs. Specialdesignad kristallflaska från Asprey of London, silverkrok, äkthetsintyg och vita handskar – allting för att utan tvekan skicka ut budskapet att detta är någonting helt annorlunda. Och detta gäller såklart även innehållet, om det någonsin kommer att drickas. Vi fick även förmånen att prova några centiliter av denna rom och följande hade vi att säga om den: “”I glaset så är aromen otroligt sensuell och snygg, med en lätt hint, en fläktande bris, av piratrep och fat, det är något gammalt över den utan att på något vis bli tröttsamt, tillsammans med en påtaglig essens av brunt farinsocker. Smaken är otroligt komplex och rent ut sagt snuskigt välbalanserad, ingenting ”hänger utanför byxkanten” utan allt sitter där det ska på ett exakt och perfekt vis. Sötman är sådär underbart återhållsam och integrerad, tillsammans med fat, läckert syrliga karamelliserade körsbär i en stil som nästan är lite burgundisk. Smaken ligger kvar länge i munnen, och även där håller den balanserade perfektionen ut till dess att smaken mot ens vilja avtar, men det tar sin tid.”” Betyg? Ja, ett kärleksfullt sådant.

I en intervju som NWT gjorde med Interbrands Nordics Mikael Lundén, berättar han att den är “”way way above anything else”” på frågan om det är den dyraste flaskan som någonsin sålts. John George, master blender på Angostura, berättade tidigare i höstas för oss att produkten är kulmen och resultatet av 200 års erfarenhet av destillation och blending, och den har gjorts för att hedra Trinidads självständighet, som under år 2012 firade 50 år. Köparen, Georg Möller, är delägare till Dömle herrgård. Han säger till NWT att det tog honom fem minuter från det att han såg flaskan till det att han slog till. “”Det är en investering och pengarna går till bra ändamål””, då han syftar på att alla pengar som kommer in från de 20 flaskorna går till välgörenhet, där köparna får välja vart de ska gå. Dömle herrgård valde att ge pengarna till barncancerfonden. “”Sen är köpet en kul grej, vi investerar mycket och vi vill sticka ut i mängden.”” avslutar Georg med. Vin & Deli gick i Karlstad för tredje året i rad, och mässgeneralen Stanley Wong kunde konstatera att årets 5800 besökare fick uppleva ännu en succémässa. Källa: Intervju med Georg Möller kommer från nwt.se

RELATERAD LÄSNING