Världens kortaste recept är korat

Vinnarreceptet skapades av Kicki Kronberg i Göteborg och lyder: Kassler, ris, sås: en stor skvätt ketchup, lika mycket senap och 2 dl creme fraiche, som bubblar med kasslern 5 min. Toppa med tomat och ost. – Ha ha, har jag vunnit, jag är så glad att jag kan spricka. 140 tecken ger få ord att skapa ett recept på. Men så kom jag att tänka på en av mina favoriträtter, som både är enkel att göra och smakar fantastiskt, säger en glad Kicki Kronberg. Receptet korades genom en tävling som genomfördes på mikrobloggen Twitter där användare fick posta sitt recept på max 140 tecken. För de som inte är registrerade på Twitter gick det även att maila in recept. Ca 300 deltog i tävlingen och vinsten var ett rött mini retrokylskåp fyllt med Heinz produkter, samt äran. – De flesta recept innehåller över 1000 tecken och det är en utmaning att formulera ett förståeligt recept på endast 140 tecken. För Heinz är de korta recepten en symbol för hur enkelt det kan vara att laga god mat, säger Sophie Rietz-Elvefors, marknadschef på Heinz. Några andra exempel på tävlande recept a´140 tecken (med vissa humoristiska inslag): • Värm upp vatten, koka en korv, värm ett bröd, stoppa korven i brödet, på med senap och ketchup. Voilà. • Koka 4 skalade potatisar i bit mjuka med ½ strimlad purjolök i 4 dl grönsaksbuljong. Mixa med 1 dl mjölk. Smaka av! • Största burgaren med megastrips från närmaste grill. Tillsätt Heinz ketchup. Slå på tv:n, inta horisontellt läge i soffan – klart. • 1 pkt skivat stekt bacon, 1 lök, 1 näve kantareller, viltfond, s&p, 1 skvätt soja, 1 pkt creme fraiche. Servera med nykokt pasta & Heinz Om företaget: Tomatexperten Heinz fyller 140 år. 1869 startade Henry J. Heinz företaget som satte ketchup på var mans bord. Heinz originalrecept används än idag och endast ett fåtal personer känner till den exakta sammansättningen. Inför 140-årsjubileet har Heinz tagit fram en jubileums-flaska i glas med form och etikett från slutet av 1800-talet – en klassiker för alla mat- och designintresserade. Kuriosa: – I Sverige konsumeras mest ketchup i världen per capita. – Parallellt med Heinz tomatketchup lanserades Heinz valnötsketchup. Först efter 20 år stod det klart att det var tomatbasen som vunnit konsumenternas hjärtan. – En skoaffär med ”21 Varieties” inspirerade Henry J. Heinz att använda sitt lyckotal i företagets slogan. – Varje dag produceras Heinz ketchup av lika mycket tomater som ryms i en olympisk swimmingpool. – Ketchup innehåller alla fem grundsmakerna, sött, salt, surt, beskt och umami, vilket sägs vara en av anledningarna till att det är världens mest omtyckta tillbehör. För mer information och andra produkter se www.heinz.se