Hem Vinvärlden Varumärket viktigast för champagnekonsumenter

Varumärket viktigast för champagnekonsumenter

av Livets Goda

Statistik från förra året visar att de största varumärkena i Champagne backar något, med 1.2 procent jämfört med föregående år. I stället har märken som Nicolas Feuillatte och Duval Leroy ökat kraftigt. Även Lanson och Laurent Perrier har ökat i försäljning medan klassiker såsom Louis Roederer och Taittinger sjunkit. Endast 16 procent av de som köper champagne regelbundet tycker att priset är viktigast. Hela 69 procent går efter varumärket, helst ihop med priset. Hela 80 procent vill också lära sig mer om champagne. Då anser de det vara lättare att fatta rätt beslut innan köpet. Med bakgrund av den undersökningen har Lanson lanserat en smakkarta som ska hjälpa konsumenterna att förstå skillnaden mellan de olika, ädla flaskorna. Här beskrivs Lanson som färskt fruktig och ”zesty” medan Moët sägs dofta bakad frukt.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING