1

Västerbottensost® – återigen ett av Sveriges starkaste varumärken!

När YouGov Brand Index rankar de varumärken som svenska folket anser vara Sveriges starkaste inom dagligvaruhandeln så placerar sig Västerbottensost på en hedrande tredjeplats. Resultatet baseras på Brand Index som visar genomsnittet av parametrarna; intryck, kvalitet, värde, tillfredsställelse, rykte och rekommendation.

Med på listan finns många välrenommerade varumärken.
https://business.yougov.com/content/38197-fmcg-rankings-2021-Sweden?utm_medium=email&utm_source=internal&utm_campaign=EM-2021-09-Global-FMCG-Rankings

”Det är fantastiskt roligt att Västerbottensost får en så fin placering. Vi är otroligt tacksamma och ödmjuka inför detta och jag vill passa på att ge en stor eloge till alla våra dedikerade medarbetare som varje dag skapar denna unika ost”. Säger Maria Forsner, Brand Manager för Västerbottensost.

Om YouGov
Denna konsumentundersökning är först ut i YouGovs årliga serie av FMCG/CPG rankingar som visar de högst rankade varumärkena inom dagligvaruhandeln. Rankningsdatan hämtas från varumärkesspårningsverktyget BrandIndex, som kontinuerligt mäter allmänhetens uppfattning av varumärken inom FMCG/CPG. Resultatet baseras sedan på indexpoäng från YouGov BrandIndex och visar varumärkets totala hälsa beräknat på genomsnittet av parametrarna; intryck, kvalitet, värde, tillfredsställelse, rykte och rekommendation under en period av 12 månader.

Om Västerbottensost
Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor ända sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Efter det har Ostmästare efter Ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas osten enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.

”Västerbottensost har fått en kär plats hos svenska folket och uppskattas lika mycket av gammal som ung, vare sig det är högtid, helg eller vardag. Den har blivit en klassiker som uppskattas både i och utanför Sverige. Allt tack vare den skickliga mejerskan Ulrika Eleonora”. Säger Maria Forsner, Brand Manager för Västerbottensost