Hem Vinvärlden Västerländska vintermer främmande för kineserna

Västerländska vintermer främmande för kineserna

av Livets Goda

Simon Tam heter Christie’s nye vinansvarige i Kina. Tam har gedigen erfarenhet av den kinesiska vinmarknaden då han tidigare grundat Independent Wine Centre i Shanghai. Som sitt viktigaste uppdrag initialt, ser Tam att föra det anrika auktionshuset närmre det kinesiska samhället. Som ett led i detta avser han att börja skriva ut doft- och smakbeskrivningar som är anpassade till den kinesiska marknaden, i företagets vinkataloger. – Många västerländska beskrivningar såsom ”björbär”, ”svarta vinbär” eller ”nypolerat trägolv”, är så ovanliga i Kina att de är helt värdelösa för den kinesiske konsumenten, förklarar han. – Om det står att en sällsynt, äldre bourgogne har jordiga toner eller dofter associerade till skog, kan du inte översätta det bokstavligen. Försök att hitta en skog i Shanghai, fortsätter han. I stället för jordiga toner i ett exklusivt, moget, bordeauxvin kommer det att stå att det doftar torkade, kinesiska plommon. En Grand Cru Montrachet som för västerlänningarna beskrivs i termerna ”honung och rostat bröd”, doftar i Kina ”sockerrörsjuice” eller ”Jin-Mao te” vilket alla kineser förstår. – Kineserna är vassa i sitt vinkunnande och vet vad de bör betala för bra viner så tanken på att utbilda dem är nedlåtande, fortsätter Tam. Det vi vill göra är att vårda företagets kultur och att föra öst och väst närmre varandra, avslutar han. Källa: Decanter.com

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING