Hem Mat & Restaurang Vegetariskt in på listan bland svenskarnas tio-i-topp vardag- och helgrätter

Vegetariskt in på listan bland svenskarnas tio-i-topp vardag- och helgrätter

av Livets Goda

I den årliga undersökningen har matkommunikationsbyrån Food & Friends fångat ett fragment av Matsverige genom att tillfråga 1018 personer i åldern 15–74 år om vanor och attityder kring måltider, både i och utanför hemmet. Undersökningen görs för att se förändringar i svenskarnas mönster kring mat och måltider. Vad äter vi? Vem handlar maten? Hur mycket tid lägger vi på matlagning och är det skillnad på vardag och helg? Intresset för det gröna och lokala ökar Spagetti och köttfärssås har tappat förstaplatsen som vardagsfavorit och istället har kyckling klivit upp som etta. Vegetariskt har för första gången tagit sig in på listan, både bland vardags- och helgfavoriterna och hamnar direkt på en åttonde respektive nionde plats. – Vi svenskar fortsätter vara ett matintresserat folk. Detta kan vara en av orsakerna till att listan över svenskarnas 10 i topp-rätter har kastats om en del från tidigare år, säger Pontus Dahlström, projektledare, Food & Friends. Fortfarande konsumeras det mycket kött men hela 39 procent anger att de kommer att förändra sitt beteende gällande konsumtion av nöt- och griskött till fördel för andra livsmedel. Hela fem procent säger att de kommer att övergå till enbart vegetarisk kost. – Detta kan vara en av anledningarna till att även Pulled Pork, som varit Sveriges trendigaste rätt under två år, i år får se sig besegrad av just vegetariskt, fortsätter Pontus Dahlström. Intresset för lokal och/eller närodlad mat har ökat från föregående års rapport och 20 procent av de tillfrågade anger att detta engagerar och är mycket viktigt. Matsvinn – en fråga om beteende och kunskap Enligt Livsmedelsverket kan ett hushåll spara upp till 6 000 kronor om året genom att aktivt ta hand om sina matrester. 50 procent av de tillfrågade anger att de genom bättre planerade inköp skulle kunna minska mängden mat som slängs. Bäst före-datum verkar ifrågasättas för att minska svinnet, drygt 40 procent anger att de kan bli bättre på lita på sina egna sinnen och smaka/lukta på maten innan den slängs. Sociala medier och appar – en växande inspirationskälla Resultatet från årets Matrapport visar på en starkt uppåtgående trend för sociala medier och matappar i sökandet efter inspiration till matlagningen. Av de tillfrågade anger 21 procent jämfört med drygt 12 procent 2015 att de hittar inspiration via exempelvis Instagram och Facebook. – Övriga inspirationskällor, såsom kokböcker och TV-program tappar i popularitet till förmån för sociala medier. Vi fortsätter att använda mat och det vi äter som en statussymbol där vi delar och gillar. Vi inspireras av våra vänner och företag som kommunicerar med oss som att de vore våra vänner, säger Elina Gregor, PR-konsult på Food & Friends. Vi fortsätter att spendera mycket tid i köket, genomsnittet lägger ner drygt 35 minuter på vardagsmatlagningen medan helgmatlagningen får ta 10 minuter längre tid. – Majoriteten av de vi har frågat anger att måltiden är ett tillfälle att umgås med vänner/ familj eller att det är dagens höjdpunkt. Detta kan också vara en bidragande orsak att vi lägger ner tid i köket, under helgerna lagar mer än hälften mat längre än 45 minuter, avslutar Pontus Dahlström på Food & Friends. Idag står tio rätter för 62,2 procent av alla vardagsmiddagar: Sveriges 10-i-topp vardagsrätter 2016 1. Kyckling (11,4 %) 2. Spagetti med köttfärssås (9,8 %) 3. Fisk (9 %) 4. Köttbullar (6,2 %) 5. Korvstroganoff (5,2 %) 6. Lax (5 %) 7. Biff med tillbehör (4,8 %) 8. Vegetariskt (4 %) 9. Soppa (3,6 %) 10. Korv med tillbehör (3,2 %) Sveriges 10-i-topp helgrätter 2016 1. Kyckling (10,7 %) 2. Biff med tillbehör (9 %) 3. Tacos (7,3 %) 4. Pizza (6,5 %) 5. Fläskfilé med tillbehör (5,6 %) 6. Lax (4,7 %) 7. Fisk med tillbehör (4,1 %) 8. Hamburgare (3,5 %) 9. Vegetarisk (3,1 %) 10. Spagetti med köttfärssås (3,1 %)

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING