Hem Vinvärlden Veuve Clicquot presenterar nyheten Rich

Veuve Clicquot presenterar nyheten Rich

av Livets Goda

”Champagnehuset Veuve Clicquot, känd för sin djärvhet och innovation, utmanar i år sin berömda ””savoir-faire”” och låter mixologin förenas med den traditionella drycken. Ur samarbetet har en unik dryck producerats som tillsammans med is och färska frukter, grönsaker eller te blir sommarens fräschaste drinkar. – Veuve Clicquot Rich är vår största satsning på 15 år och jag tror tror det blir en uppskattad dryck, då vi svenskar tycker om nyheter och att experimentera. Jag hoppas att Rich blir den nya sommardrinken, säger Jennifer Bonde, Brand Manager Veuve Clicquot Sverige. Den något sötare Veuve Clicquot Rich lockar champagneentusiaster att experimentera med smaker och att skapa sin egen unika champagneupplevelse. Drycken avnjuts med is i ett stort vinglas med valda ingredienser exempelvis grapefrukt, ananas, gurka, selleri eller paprika. För en elegant och garanterat annorlunda smakupplevelse silas bubblet med te. Veuve Clicquot Rich är en koncentrerad champagne som består av 45 procent pinot noir, 40 procent meunier samt 15 procent chardonnay. – Socker i champagne är som kryddor i ett recept, som vid rätt användning kan få fram specifika aromer och smaker, säger Dominique Demarville, Veuve Clicquots källarmästare. I champagnens historia har viner med högre sötma vanligtvis kallats ””Rich””. De Veuve Clicquot- flaskor från 1840-talet som hittades på havsbotten utanför Åland hade över 150 gram socker per liter dryck. Historiskt sett har även Ryssland sötat den ädla drycken, för att addera en personlig touch. Veuve Clicquot Rich finns på utvalda restauranger och barer från mitten av juni 2015. Veuve Clicquot Rich finns på flaska á 750 ml.”

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING