Vinetiketten extremt viktig i Kina

av Livets Goda

Först och främst måste du ha koll på hur de tar emot din etikett enligt Wine Intelligence. Jenny Li, senioranalytiker på Wine Intelligence i Kina, säger att vinproducenterna som siktar mot Kina, oftast har högre krav på förpackningar än på mer mogna vinmarknader runt om i världen. Li hävdar att en av orsakerna till Château Lafites fullständiga succé, är att de kinesiska konsumenterna kan uttala det. Liksom Château Beycheville som med sin båt på etiketten tilltalar kineserna. Båten står för en bra framtid. – Du måste ha ett namn som går att översätta till kinesiska och som är lätt för dem att uttala, säger Jenny Li. Det kan orsaka förlägenhet för en kinesisk konsument om de är på en restaurang och vill beställa en flaska vin som de inte kan uttala namnet på. En annan viktig aspekt är huruvida vinet presenteras i en festlig kartong. Detta då 60 procent av vinförsäljningen i Kina sker i samband med landets två största högtider, däribland nyåret. För dem som sätter sig in i kulturen och gör allting rätt kan dock belöningen bli enorm i form av massiv efterfrågan.