Hem NyheterVinnyhet Webblansering från Lucien le Moine

Webblansering från Lucien le Moine

av Christoffer Enquist

Lucien Le Moine är en i alla avseenden märkvärdig vinproducent. Några vingårdar äger man inte, istället är man en så kallad négociant och köper vinerna direkt när de är nyjästa för att sedan själv lagra dem i sin kalla vinkällare i Beaune.

Ägaren Mounir Saoma och hustrun Rotem Brakin åker istället runt till odlare i hela Bourgogne och provar hundratals viner för att sedan efter muntligt avtal och handskakning köpa de allra bästa till sin egen produktion.

De första vinerna gjorde man 1999, då 33 fat från totalt 19 vingårdslägen. Idag gör man oftast omkring 100 fat från upp mot 60 olika premier crus och grand crus och kvaliteten är hög.Produktionen är småskalig och de exklusiva vinerna är mycket åtråvärda och är därför mycket svåra att få tag på. Sedan 2005 gör man också ungefär 10 fat vardera av en vit och en röd Bourgogne.

På Systembolagets Webblansering imorgon kan man komma över några av dessa buteljer, men det gäller att vara snabb på hanen då kvantiteterna är väldigt små.

Bourgogne Blanc 120 flaskor
Bourgogne Rouge 120 flaskor
Volnay ”Clos des Chênes” 41 flaskor
Corton-Charlemagne 18 flaskor
Puligny-Montrachet ”Champ Cain” 24 flaskor
Gevrey-Chambertin ”Aux Combottes” 24 flaskor
Chambertin-Clos de Bèze 18 flaskor

Vinerna finner man här >>

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING