Siffran visar bara hur mycket whiskyälskarna lägger på guidningar, souvenirer och smakprover i de whiskyshoppar som destillerierna själva har. Uppgifterna kommer från Schotch Whisky Association (SWA). De meddelar också att miljonerna inbringats under 1.3 miljoner besök under förra året, på 52 olika destillerier. Denna verksamhet gav 460 skottar fast jobb i de olika besökscentrumen under 2009, en siffra som ökat till 640 personer bara under förra året. De produkter som finns till försäljning i dessa anläggningar, är till största delen tillverkade av andra skotska företag. Det kan vara alltifrån läppcerat till vimplar, allt med whiskytema. Förutom de 320 miljoner som whiskyturisterna spenderar i de olika destillerishoparna, lägger de åtskilligt mer på boende, restaurangbesök och rekreation. Något som givetvis också genererar i åtskilliga arbetstillfällen i Skottland. De olika whiskyattraktionerna lockar framförallt turister utanför regionen. Hela 86 procent av besökarna är av icke-skotskt härkomst. 62 procent härstammar från länder utanför Storbritannien. Forskning antyder också att de turister som besökt Skottland tenderar att konsumera exklusivare whisky efter sitt besök i regionen. Den starkaste tillväxtnationen bland whiskyturisterna i Skottland är Kina.
753