Hem Vinvärlden Winefinder välkomnar regeringens kritiska granskning av påståendena kring nätvinhandelns påverkan på folkhälsan

Winefinder välkomnar regeringens kritiska granskning av påståendena kring nätvinhandelns påverkan på folkhälsan

av Livets Goda

“””Alkoholpolitiskt forum, lett av Systembolagets styrelseledamot Sven Andréasson, driver frågan om att ändra alkohollagstiftningen för att begränsa konkurrensen från de lagliga nätvinhandlarna. Inte minst vill man stoppa Winefinders samarbete med City Gross som inom ramen för sin e-handel erbjuder samleverans av vinlådor. Liksom i Systembolagets remissyttrande över betänkande av Utredningen om tillsyn av marknadsföring och e-handel med alkoholdrycker m.m. (SOU 2013:50) hänvisas till folkhälsoskäl med uttalanden som ”enligt forskare skulle den svenska alkohol-konsumtionen öka dramatiskt om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer” eller ”framväxten av den kommersiella e-handeln utgör en risk för folkhälsan både på kort och på lång sikt”. Den som läser den forskningsrapport som man hänvisar till kan dock enkelt konstatera att den ”dramatiska konsumtionsökningen” man varnar för beror på en kombination av marknadsföring i butik (3 %) och radioreklam och annan allmän reklam (5 %). Vare sig marknadsföring i butik eller radioreklam för alkohol är laglig idag. Att konsekvent hänvisa till forskning som bygger på att vi i Sverige skulle gå från dagens mycket restriktiva regler för marknadsföring av alkohol till i princip inga regler alls utan att nämna att det är ändrade marknadsföringsregler och inte monopolets avskaffande som skulle påverka konsumtionen, och därmed folkhälsan, är vilseledande. – Systembolaget vill bl. a lagstifta om att förbjuda vinleveranser tillsammans med matleveranser. Vi anser att just kopplingen god mat och bra viner ger en sundare alkoholkultur och anser därför att Systembolagets verkliga skäl är att man vill förhindra konkurrens, säger Ole Nielsen, VD för Winefinder och ordförande i Nätvinhandlarnas branschorganisation. Efterfrågan på kvalitetsviner det verkliga skälet till minskad marknadsandel för Systembolaget Utan monopol inget Systembolag enligt remissyttrandet. Winefinder ser gärna att Systembolaget/monopolet finns kvar. Hellre en känd, seriös konkurrent än en massa andra konkurrenter, helt enkelt. Problemet är, vilket beskrivs i remissyttrandet, att flera nätvinhandlare tillför just det som svenska folket efterfrågar i den SIFO-undersökning som presenterades den 3 september, d v s viner av god kvalitet, viner som inte finns i Sverige och ett stort sortiment. Systembolagets försäljning av kvalitetsviner är en mycket liten del av deras försäljning av vin eftersom fokus ligger på lådviner och billiga viner. Systembolaget har alltså själva försatt sig i en situation där kunderna söker sig till nätet för att handla bättre viner, vilket i sin tur urholkar Systembolagets marknadsandel. Systembolaget själva bakom kraftigt ökad alkoholmarknadsföring Systembolagets nya sortimentsstrategi har skapat stor oro hos leverantörerna, d v s svenska vinimportörer, eftersom att deras produkter inte garanterat ligger kvar i Systembolagets butiker lika länge. Detta har orsakat en kraftig ökning, ca 700 miljoner, av alkoholmarknadsföringen på bara några år. Systembolagets skrämselpropaganda kring ”ökande och aggressiv marknadsföring” beror alltså på deras eget agerande. Medlemmarna i Nätvinhandlarnas branschorganisation investerade totalt ca 3 miljoner i marknadsföring 2012, d v s 3 promille av den totala alkoholmarknadsföringen. En ny lagstiftning? I takt med att insikten ökar kring att svensk lagstiftning faktiskt tillåter nya typer av erbjudanden och inköpssätt ökar också ropen på en ny lagstiftning med hänvisning till Norge och Finlands marginellt annorlunda regelverk. Syftet är att begränsa konkurrensen eftersom det inte finns en enda forskningsrapport som Systembolaget och dess företrädare presenterat som, med dagens regelverk kring alkoholmarknadsföring, visar att folkhälsan skulle påverkas negativt om monopolet skulle avskaffas. Vi hoppas därför att regering och andra politiska instanser undersöker fakta och inte faller för monopollobbyisternas skrämselpropaganda. – En ny lagstiftning, baserat på lagstiftningen i Finland och Norge passar oss bra eftersom vi enkelt kan anpassa vårt erbjudande till även detta regelverk. Eventuella handelshinder man försöker införa kommer automatiskt att innebära kvantitativa importrestriktioner i strid med artiklarna i 28 och 30 EG, säger Ole Nielsen. Mer information: Ole Nielsen, VD Winefinder och ordförande Nätvinhandlarnas branschorganisation”””

RELATERAD LÄSNING