1

Xanté byter design

Sedan år 1994 har Xanté Cognac & Pear funnits på den svenska marknaden och dess design är välbekant för nittiotalets partylejon. Nu väljer varumärket att uppdatera sin outfit och presentera en ny etikett som ytterligare framhäver var varumärket befinner sig idag.

När Xanté Cognac & Pear lanserades i Sverige blev det en omedelbar succé. Få kan förneka den genomslagskraft som varumärket hade och som till stor del lyftes fram av den mycket populära drinken Lennart. De senaste åren har teamet bakom Xanté arbetat intensivt med att utveckla varumärket och dess produkter. Nu får kronjuvelen, Xanté Cognac & Pear, en ny etikett.

– I Xantés värld kan vad som helst hända. Det finns mycket energi och spänning som vi inte tyckte att den tidigare etiketten förmedlade till konsumenten. Med den här designen ger vi produkten en kostym som i mycket större utsträckning återspeglar dess själ, samtidigt som den fortfarande utstrålar en lyx och flärd utan att bli exkluderande, berättar Mika Raukko, Senior Brand Manager för Xanté.

Bakom etiketten ligger teamets egen designer, Arina Pauli, och processen har till stor del baserats på kundundersökningar där målgruppen fått reagera på olika designspår kopplat till de värdeord som Xanté vill framhäva.

– Konsumentens input har varit avgörande i arbetet med att utveckla designen. Det har varit en väldigt spännande process där vi testat många olika spår innan vi hamnade rätt. Men så rätt det blev sedan! Utmaningen var att göra produktsortimentet mer attraktivt och sammanhängande och samtidigt stärka Xantés varumärkesuppfattning. Det fanns ett behov av en designlösning med en stark identitet och ett konsekvent system som lätt kunde anpassas till olika kategorier. Utgångspunkten var att utveckla en design som människor kan relatera till och som återspeglar Xantés unika karaktär, säger Arina Pauli, Graphic Designer för Xanté.

Fler spännande nyheter att vänta

Nu rullar alltså den nya designen för varumärkets hjälte, Xanté Cognac & Pear, ut och under det kommande året kommer övriga produkter i Xantés produktportfölj att uppdateras med samma manér. Men redan under våren och sommaren smyglanserades manéret när den veganska gräddlikören Xanté Coconut Cream & Pear och Xanté Rum & Pear med en karibisk touch, lanserades.

Xanté Cognac & Pear kommer i en flaska om 500 ml, kostar 254 kronor och har artikelnummer 679.

Så blandar du en klassisk Lennart
Ingredienser:
5 cl Xanté Cognac & Pear
8 cl citronläsk ex. Sprite/7up
1 cl limejuice
Limeklyfta, päron eller mynta som garnityr

Gör så här:
1. Fyll ett högt glas med is.
2. Häll i Xanté Cognac & Pear och citronläsk.
3. Pressa limejuice.
4. Rör om och garnera.