Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Zeta firar 50 år med lyxig skinka

Zeta firar 50 år med lyxig skinka

av Livets Goda

För ett halvt sekel sedan startade italienaren Fernando Di Luca varumärket Zeta. Idén var att dela med sig av medelhavsmatens läckerheter genom att ta det bästa från Italien till Sverige. 50 år senare har svenskarna mycket att välja på, men än överraskar italienarna med nya innovationer.

-För att uppmärksamma 50-årsfirandet lite extra lanserar vi en unik italiensk, lufttorkad skinka från en av våra mest trogna leverantörer i norra Italien. Den heter Zeta San Valentino och är alltså en riktig kärleksskinka, säger Måns Falk, ansvarig för Di Luca & Di Lucas matakademi, och skrattar.

Få nationer är så stolta över sin mat som italienarna, och de värnar omsorgsfullt om traditioner och mathantverk som ofta bevarats i generationer. Ändå kan det som redan är gott ibland bli ännu godare.

-Till skillnad från vanlig Prosciutto di Parma benas San Valentino-skinkan ur redan innan den saltas och torkas. Det ger en högre avdunstning på kortare tid och därmed en bättre, jämnare kvalitet samt en aningen torrare konsistens. Tolv månaders lagring ger den därefter en rik karaktär med balanserad sälta och angenäm sötma, berättar Måns.

Förutom att skinkas benas ur innan den saltas och torkas, tillverkas den utifrån en strikt process som på många sätt påminner om den för Parmaskinka. Det är samma höga kvalitet på råvaran, inga tillsatser förekommer utan det är kött, salt, luft och tid som gör jobbet.

-Den här är en riktig lyxskinka som bör avnjutas precis som den är, antingen som god aptitretare innan maten eller på charkbrickan med en fin olivolja ringlad över. Den uppmärksamme serverar den givetvis vid extra kärleksfyllda tillfällen, avslutar Måns.

Zeta San Valentino, 80 g, finns i välsorterade ICA- och Coop-butiker och kostar cirka 70 kronor. Produkten är en av Di Luca & Di Lucas jubileumsprodukter och finns till försäljning under hela 2021.

Samtidigt lansera Zetas nya, lufttorkade salamikorvar i tre smaker

-Vi på Zeta tycker att man ska kunna äta lika gott ute i naturen som hemma, och att det ändå är enkelt. Där passar våra nya, hela salamikorvar i tre olika smaker in perfekt då de inte behöver kyla. Några olika sorters charkuterier är också lätt att bjuda på och njuta av, oavsett om man är på picknick i en park, på fjället, i båten, husvagnen eller vid lägerelden i skogen, säger Måns Falk, ansvarig för Accademia Di Luca, Di Luca & Di Lucas egen matakademi.

Zeta nya italienska, lufttorkade salamikorvar finns i tre smaker: Zeta Salami Classico 150 g, Zeta Salami Piccante 150 g samt Zeta Salami Tryffel 120 g. Den lite grövre strukturen gör dem extra fylliga i smaken och den hela formen gör att man själv kan välja mellan att skära tjocka skivor, tunna skivor, strimlor eller tärningar vilket ökar användningsområdena väsentligt.

-Förutom sin självklara plats på charkbrickan eller som drinktilltugg använder jag gärna salamin på pizza, som krydda i en gryta, strimlad i en sallad eller i en smakrik pastasås. Salami Piccante har ett visst tryck i eftersmaken av röd chili utan att hettan tar över, medan tryffelkorven har finstämd smak av äkta sommartryffel från det klassiska Albaområdet i Piemonte, berättar Måns.

Zetas nya, hela salami finns att köpa i samtliga butikskedjor. Då den inte behöver kylförvaring hittas den oftast på gavlar och i fristående exponeringar i närheten av delikatessavdelningen. Så fort förpackningen öppnats bör den dock förvaras i kylskåp. Zeta Salami Classico, Zeta Salami Piccante kostar cirka 40 kronor medan Zeta Salami Tryffel kostar cirka 45 kronor.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING