”Cartier, baserat i Schweiz men med huvudkontor i Paris, lämnade förra oktober in en stämningsansökan mot producenten Carter Cellars på grund av liknelser mellan Carters etikett och Cartier logotypen sett till stilen och färgerna. I stämningsansökan har man föreskrivit att vineriet borde ändra fonterna samt färgen på ordet ””Carter”” på sina etiketter. Man tycker att den nuvarande etiketten är förvillande lik Cartiers logotyp, vilket kan få konsumenterna att tro att det på något vis är sammankopplade med Cartier. Carter Cellars har dock ingen avsikt att ändra etiketterna för att tillfredsställa Cartier som kämpat för det här sedan 2004. Vineriet, som producerar omkring 1500 lådor om året, fortsätter att hävda att de två logotyperna inte är lika och att de dessutom riktar sig mot två olika publiker. Efter att ha lagt ner den ursprungliga stämningsansökan så tog den franska juveleraren upp fallet igen genom en ny juridisk aspekt. Istället för att kräva ett fast skadestånd så har Cartier nu krävt en summa sett till ””skadan de lidit eller kommer att lida av på grund av varumärkesintrång och illojal konkurrens””, rapporterar WineSpectator. Bortsett från juveler och klockor så producerar Cartier även Cuvée Cartier Champagne brut och brut rosé för speciella tillfällen. De första juridiska handlingarna är satta till den sjunde maj- Fallet och kampen mellan Cartier vs Carter är bara en av de växande fallen gällande varumärkesintrång i vinvärlden, exempelvis så lämnade Château Mouton Rothschild in en stämningsansökan så sent som förra månaden mot Domaine Mouton för varumärkesintrång. Källa: tDB”
1,2K