Importörskollen: Sigva


Warning: Undefined variable $hide_readtime in /home/livetsgo/public_html/wp-content/themes/soledad/content-single-full.php on line 356

När kände ni att ni verkligen var på banan första gången? – Det var i början, när vi 1996 fick in ett antal listningar av Alain Brumonts viner, Montus, Bouscassé, Gros Manseng med flera. Vilken inriktning/filosofi hade ni när ni startade? – Vi skulle lansera viner från områden som inte var kända för den svenska vinpubliken, där av Alain Brumont från Madiran, Domaine Cauhapé från Jurancon etc. Har den inriktningen/filosofin förändrats? I så fall hur? – Både ja och nej. Vi insåg att om vi skulle utvecklas i den takt vi tänkt var vi tvungna att titta på mer traditionella viner/områden. Men vi har fortfarande Jurancon, Jura, Banyuls med mera i portföljen. Vi vill inte släppa grundfilosofin. Har ni egenproducerade varumärken i er portfölj? Varför? – Ja, det har vi men inget som vi lyckas få in på Systembolaget. Anledningen är att med eget varumärke så har du 100 % koll på din produkt samt att ingen kan ta den ifrån dig. Nämn ett möte i vinvärlden (med ex en producent eller annan person) som haft stor betydelse för er. – Första mötet med Alain Brumont, vi var helt gröna men det gick det med. Nu på senare år första mötet med Antinori var oerhört inspirerande och lärorikt. Producenter byter importör titt som tätt. Hur får man en producent att stanna kvar i ens portfölj? – Fokuserad på uppgiften, samt att man spelar med öppna kort. Nämn ett par för- och nackdelar med detaljhandelsmonopolet. – Fördelen är att kunden får vin av hög kvalitet samt att vi som importör får betalt på dagen av Systembolaget. Nackdelar är att monopol inte skapar en rättvis spelplan, nu gör Systembolaget mycket för att detta skall minimeras. Det finns ju flera hundra importtillstånd i Sverige. Varför ska man jobba med er? – Fokus, erfarenhet och kunnande. Vad är viktigast för att lyckas som dryckesimportör: känsla för vin eller känsla för ekonomi? – De går hand i hand, känsla för vinet måste du ha för att vinna offerter samt förutspå nya trender. Har du inte koll på ekonomin kan du nog inte lansera dem mest konkurrensutsatta listningarna. Valuta hanteringen är A och O Berätta om något ni har på gång inom överskådlig framtid. – Vi har lite olika spännande projekt i rullning som förhoppningsvis kommer ge utslag under 2013. Mer kan jag inte säga… Vilket vin ur den egna portföljen är er favorit just nu, och varför? – Saint Clair Chardonnay Omaka Reserve 2012, ett fantastiskt vin, med komplexitet som en dyr Bourgogne men till halva priset. Vinet lanseras på halvflaska i juni månad för 89 kronor Importörens namn: SIGVA AB Antal anställda: 17 Antal varumärken: 15 Omsättning: 175.000.000