Andravinerna blomstrar

Livets Goda 29 Nov, 2010
Vin Att ha snarlika etiketter på sina första- och andraviner har visat sig vara mycket lönsamt för Bordeaux' högst rankade slott.
"Då de märkesfixerade, asiatiska vinsamlarna dammsuger marknaden på ""first growths"", har dessa slotts andraviner stigit kraftigt i världe. Det menar Jack Hibberd som är forskingschef på den londonbaserade, digitala vinbörsen Liv-ex. Först ut var Carruades de Lafite som gått i bräschen för att höja statusen på ""andravinerna"". Mer än 30 andraviner från Bordeaux har från årgång 2000 och framåt, ökat i pris med 50 procent eller mer. Av dessa har 14 fördubblat sina priser under det senaste året. Fenomenet är utan tvekan ett resultat av den ökande aptiten på prestigeviner, från den asiatiska marknaden. För tre år sedan kunde du köpa sju lådor av andravinet Carruades, till samma pris som storebror Château Lafite Rothschild. Nu motsvarar den siffran tre mot en. Hibberd tror, att för de konsumenter som inte läser vårt alfabet, ser etiketten på Carruades nästan exakt ut som den för Lafite. Alltså får det nästintill samma status som det bättre vinet. Han misstänker också att de grand cru-vinproducenter som inte har liknande etiketter på sina olika viner, kommer att förstå fördelarna med det och ändra dessa."

Artikelarkivet