Hem NyheterNyhet WB Danska ISH storsatsar i Sverige

Danska ISH storsatsar i Sverige

av Livets Goda

Alkoholfria drycker är just nu det snabbaste växande segmentet inom dryckesindustrin och har blivit alltmer populärt de senaste åren, framför allt bland Gen Z och Millenials. Nu mer än någonsin tidigare vill man testa alkoholfria alternativ som ändå ger en smakupplevelse mätbar med alkoholhaltiga drycker och fungerar i sociala sammanhang. Nu visar Axfood vägen i svensk dagligvaruhandel mot ett mer medvetet drickande genom att erbjuda sina kunder ett brett utbud av ISH alkoholfria drycker på Hemköp och City Gross runt om i landet.

Även Systembolaget gör det enklare för kunderna att göra medvetna val i sommar genom, att för andra året i rad, sälja ISH färdigblandade cocktails Lime Daiquiri och Mojito från juni.

Från den 22:e april kommer ISH alkoholfria och flerfaldigt prisbelönta färdigblandade cocktails Lime Daiquiri, Mojito, Spritz, G&T, Paloma och alkoholfria vin Espumante samt två av ISH alkoholfria spritsorter, London Botanical (alkoholfri Gin) och Caribbean Spiced (alkoholfri Rom), finnas tillgängliga på Hemköp och City Gross runt om i landet. ISH alkoholfria spritsorter blir därmed de första att säljas i svensk dagligvaruhandel.

Vi på ISH är oerhört glada och stolta att Axfoods Hemköp och City Gross nu kan erbjuda sina kunder ett helt nytt sortiment av alkoholfriaprodukter, en ”game changer” för oss alla. Dagligvaruhandeln i Sverige är inte van vid att se ett så brett sortiment av alkoholfria drycker i mataffären. Vi har sett stora framgångar i Danmark och på andra internationella marknader så vi är extremt glada att även Sverige nu har hakat på trenden att göra alkoholfritt mer tillgängligt. Vi tror även att tajmingen för att introducera våra alkoholfria spritsorter är perfekt då svenskar blir mer nyfikna på alkoholfritt och väljer att minska sin alkoholkonsumtion”, säger Morten Sørensen, grundare av ISH.

ISH är en global ledare på den alkoholfria dryckesmarknaden (NA), med flera prisbelönta alkoholfria spritsorter, viner och färdigblandade cocktails. Företaget grundades 2018 med målet att alla ska kunna njuta av en god drink och sociala sammanhang, oavsett om man dricker alkohol eller inte. Produktutvecklingen i ISH fokuserar på att alkoholfria alternativ inte ska vara en kompromiss – utan en upplevelse i sig. Ett nyskapande arbete som redan har gjort ISH till ett av de mest prisbelönta alkoholfria företagen i världen. ISH är också medgrundare till ANBA, Adult Non-alcoholic Beverage Association.

Alkoholfritt handlar inte om att inte dricka alkohol
Den alkoholfria trenden drivs främst av att man vill dricka mer måttligt snarare än att avstå från alkohol helt och hållet. Alla vet att alkohol har negativa effekter på ens hälsa och det är den främsta orsaken till varför konsumenter väljer att dricka mer medvetet. Enligt data från IWSR hävdar nu 2/3 av konsumenter runt om i världen att de håller igen sin alkoholkonsumtion – en trend som är ännu tydligare bland Gen Z-konsumenter (75%) och Millennials (70%).

När jag startade ISH för ungefär sex år sen, som en av de allra första inom NA-kategorin, var det med en ambition att göra det enkelt att dricka mer ”mindfully”. Vi är därför stolta och hedrade över att ha byggt en stark relation med både Systembolaget och Axfood, och att vi nu finns tillgängliga på Hemköp, City Gross och Systembolaget runt om i Sverige. Denna milstolpe är först och främst en seger för konsumenterna och samtidig stärker det vår position som det ledande alkoholfria varumärket i Norden, en roll som vi tar på största allvar och vi arbetar alltid för att erbjuda de bästa produktupplevelserna”, säger Morten Sørensen, grundare av ISH.

RELATERAD LÄSNING