Koll på din sommelier – Johan Hansson


Warning: Undefined variable $hide_readtime in /home/livetsgo/public_html/wp-content/themes/soledad/content-single-full.php on line 356

Född och uppvuxen i Karlstad är han och det var minsann rockstjärna han skulle bli. Som musiker hann han med mycket på bara några år, tre skivor (en inspelad i Tyskland, en i norra Kalifornien), otaliga konserter i framför allt Tyskland, Schweiz och Österrike. Det var också musiken som gjorde att Johan och de andra medlemmarna i bandet flyttade till Stockholm för att få fart på musikkarriären. Väl i Stockholm behövde Johan dryga ut hushållskassan och hamnade således i disken på ett café ute vid Vinterviken. Där skulle han tillbringa fem somrar och kom under dessa år att avancera från disken till köket och serveringen för att på tredje året mer eller mindre ansvara för hela caféet och restaurangen. Det var här någonstans som intresset för vin började gro, men vinäventyret började inte särskilt bra. När Johan fyllde 20 hade han gått in på Systembolaget för att köpa vin, men när han stod där och tittade på hyllorna insåg han att han inte kunde något alls. Han gick därför ut från Systembolaget tomhänt. Istället gick han in på Akademibokhandeln och köpte en vinbok och lusläste den från pärm till pärm för att förstå vad för typ av vin han skulle köpa. Nästa besök på Systembolaget gick mycket bättre. Systembolaget skulle också bli hans arbetsgivare, särskilt under vinterhalvåren när caféet inte var öppet. Där kunde Johan ytterligare fördjupa sin kunskaper om framför allt vin. Ändå kände han att han vill ta sig djupare in i vinvärlden och därför sökte han till den ettåriga heltidsutbildningen YH Internationell Sommelier vid Restaurangakademien och läste där från sommaren 2013. Och det gick väldigt bra, i fredags examinerades Johan och blev dessutom kursetta! Först och främst, vad var det som fick dig att välja sommelierutbildning? Jag hade ju arbetat med vin både på restaurangen och på Systembolaget, men jag har alltid varit envis och nyfiken och ville verkligen lära mig mycket med om vin. Då kändes en sommelierutbildning som en helt naturlig del av min utveckling. Jag hade ju med mig en bra grund från åren på Systembolaget, särskilt de klassiska vinområdena och typiska viner från olika länder och distrikt, men jag vill bli ännu bättre på vin. Vad tänkte du när du satt där i skolbänken med vinprovarglasen framför dig den första veckan? Oj, det var rätt mycket som for i huvudet då. Men det jag verkligen minns när jag satt vid de första provningarna med Restaurangakademiens provningsmetodik framför mig var att det var väldigt svårt att göra en objektiv beskrivning och bedömning av vinerna. Nu skulle vi i detalj beskriva vad det var vi kände i varje vin och det var kanske lite nytt för mig. Trots att jag visste att det finns så otroligt mycket att lära, tänkte jag aldrig att utbildningen skulle vara övermäktig. Det kan ju i och för sig bero på att jag alltid har en slags lekfull inställning och att jag verkligen ville utvecklas och lära mig mer. Jag visste att jag med utbildningen skulle lära mig vin på ett lite annat sätt än jag tidigare har lärt mig. Kände du att dryckesvärlden förändrades för dig i takt med djupare kunskap och ökad förståelse? Till att börja med förändrades min inställning till vinvärlden under utbildningen. Varje dag jag lärde mig något nytt insåg jag att jag egentligen kunde särskilt mycket. Men varje dag jag lärde mig något nytt fick jag en annan grund att stå på. Det var lite grand som en kunskapsmässig berg- och dalbana. Ibland känner man sig säker, ibland osäker, men hela tiden inser man som nybakad sommelier att man har sjukt mycket kvar att lära. Men det är ju det som är roligt, det som driver en. Förändrades också din vinsmak under resans gång? Det gjorde den absolut, men inte så att jag idag inte längre tycker om sådant jag drack tidigare. Det jag har noterat är att jag inte längre gör lika mycket generaliseringar om hur vin är eller hur vin kan och ska vara, jag är nog mer öppen och nyfiken. Idag tycker jag oftare att historien eller personerna bakom ett vin är minst lika intressanta som vinet i sig, ibland till och med ännu mer intressanta. Det har fått mig att uppleva att kunskapen om ett vin och den träning på att prova vin som vi har gått igenom har gjort att jag lättare kan ta till mig och tycka om nya viner. En typ av vin som jag före utbildningen kanske inte tyckte så mycket om är sherry, men idag kan jag tycka att en fino eller palo cortado är helt fantastisk, till viss del just genom att jag har blivit nyfiken på framställningen och historien om sherryn. Med kunskap och träning kan man faktiskt lära sig tycka om helt nya saker. Nu när du blickar tillbaka, går det att säga vad som var roligast eller den största upplevelsen under utbildningen? Det är såklart mycket som var roligt, men de största upplevelserna fick jag genom alla provningar. Ibland var det riktigt stora aha-upplevelser vi fick vara med om. En bok kan man ju alltid läsa och lära sig allt ur, men det hade varit omöjligt att köpa alla viner vi provade, det skulle man aldrig ha råd med. Dessutom skulle man inte få den ledningen som på lektionerna och man skulle heller aldrig prova vinerna så metodiskt som vi gjorde om vi hade provat vinerna hemma. Och det gick ju väldigt bra, du blev kursetta. Grattis. Hur ser du på framtiden, vad vill du göra? Till att börja med hade jag aldrig ens reflekterat på möjligheten att bli kursetta, men det var ju såklart fantastiskt härligt att få bli det. Vad som händer i framtiden vet jag inte, det har jag egentligen inte funderat särskilt mycket på. Först och främst ska det bli en skön sommarledighet i Värmland, det blir nog mycket livsnjutande, god mat och goda viner. Jag kanske drar upp en och annan fisk också. Men rent yrkesmässigt blir jag kvar inom restaurang, nu vill jag ju använda mina nya kunskaper och utvecklad dem och mig själv ännu mer. Exakt vad vet jag inte, men det löser sig framåt augusti eller så. Jag kom att tänka på en sak. Som musiker använder man ju sinnen och känsla, tycker du att du har någon sorts hjälp av din musikbakgrund när det kommer till själva vinprovandet? Intressant fråga. (Johan tänker ett tag) Kanske är det så att det finns en koppling i det att man både som musiker och vinprovare skärper sina sinnen och kanske känner detaljer som andra människor inte gör. Jag vet inte, men det kan mycket väl vara så. Däremot tror jag mycket mer på att man som musiker lägger otroligt mycket tid på att utveckla sig, träna och finputsa varje liten detalj i musiken. Jag är övertygad om att den typen av trägenhet har varit till stor nytta för mig under utbildningen och som vinprovare. Sedan kan man ju faktiskt mycket väl koppla samman musik och mat och musik och vin och hitta någon sorts balans. Det är ju intressant. Du är ju i början av din karriär och rätt mycket är oskrivet ännu. Tror du att du kommer utveckla en bred kunskap i framtiden eller tror du att du kommer fokusera på ett par områden och fördjupa dig mycket mer i dem? Det blir nog så att jag förr eller senare väljer ett par områden att verkligen gräva ner mig i, jag gillar att fördjupa mig och nörderi är rätt häftigt. Samtidigt vill jag ju lära mig väldigt mycket mer om allt, om hela vinvärlden, det är väl snarast det jag kommer att göra de närmaste åren. Om du får välja tre distrikt att resa till, vilka distrikt blir det då? Nej men, det var elakt. Bara tre? Okej, det blir hur som helst Bourgogne. Och så blir det Kalifornien, även om det är ett väldigt stort område, med allt från Napa Valley ner till Santa Barbara och Santa Cruz Mountains där emellan. Champagne har jag ju inte varit i, så det vill jag ju se. Bordeaux har jag rest till, det var otroligt bra och trevligt. Och så måste jag ju säga norra Rhône. Och Mosel. Du blev i och för sig kursetta, men räkna kan du inte. Det där var väl lite fler än tre distrikt? Jo, jag vet, men det går ju inte att välja bara tre. (Johan brister ut i ett varmt skratt) Vi kör ett par snabbfrågor. Nya eller gamla världen? Gamla världen. Bourgogne eller Bordeaux? Bourgogne, jag vill ha bourgogneviner i mina glas. Toscana eller Piemonte? Piemonte. Jag ska faktiskt dit i höst, en kompis till mig har musikstudio där, man kanske skulle göra något på temat musik och barolo? Priorat eller Rioja? Priorat. Chardonnay eller riesling? Men lägg av, det är ju inte snällt att behöva välja. Men som student säger jag riesling, det är både gott och billigt. Ungt vin eller moget? Ungt faktiskt. Jag gillar syra och fräschör i vinerna. Visst kan det vara kul med mogna viner, men jag minns en mogen bordeaux jag köpte en gång som jag tyckte var trött och tråkig och som inte alls var särskilt god. Tyckte jag då i alla fall, men det kan ju har varit ett rätt dåligt vin i sig också. IPA eller mörk lager? IPA. Har du bryggt öl själv någon gång? Nej, annat än den kölsch vi bryggde på Spendrups som ett projekt i sommelierutbildningen. Tequila eller rom? Rom. Jag har inga bra erfarenheter av tequila, snarare dåliga ungdomsminnen. Jag har verkligen försökt att ändra uppfattning genom att dricka kvalitetstequila, men det har ännu inte landat väl hos mig. Det kanske kommer. Jag håller mig till rommen, den är dessutom god till cigarr, även om jag egentligen inte röker cigarr. (Johan skrattar) Visst är det härligt med bra maltwhisky också, men jag kör på rom. Men helt ärligt, jag är egentligen inte direkt någon spritmänniska, dofterna är helt fantastiska, men jag tycker att smaken är lite för starkt. Sprit bränner, det är inte riktigt min grej. Om du fick ge helt vanliga vindrickare några tips för att förhöja sina vinupplevelser, vad skulle du då säga? Till att börja med borde alla vindrickare ställa in sina vita boxvineri kylen. Det är på tok för vanligt att folk dricker de vita vinerna rumstempererade. Frånsett det borde man vara mer nyfiken och prova viner utanför den egna bekvämlighetszonen, fråga någon man litar på om råd och dessutom tycker jag att man ska vara kritisk i sin egen smakbedömning om vad som verkligen faller en i smaken. Har du haft någon absolut fantastisk dryckesupplevelse som du vill dela med dig av? Det var faktiskt för inte så länge sedan, när jag och en av mina vänner i klassen satt hemma och provade ett japanskt plommonvin, umeshu. Vi hade aldrig provat något liknande och vi bara stirrade på varandra och brast ut i skratt. Det var ju helt galet gott! Doften, plommon och mandelmassa, fruktigt och friskt, och en underbar sötma. Tänk vad roligt att få arbeta med ett sådant vin till desserter. Och slutligen, vad kommer du själv att dricka i sommar? Det blir nog en hel del rieslingviner på nivån auslese från Mosel skulle jag tro. Det är supergott, det passar till väldigt många olika typer av maträtter och de kostar heller inte särskilt mycket. Ett annat härligt sommarvin är Brachetto d&#39Aqui från Piemonte, också det supergott med en mild sötma. Det låter som att jag är en sockerpojke, men det handlar inte om sötma, det handlar om balans. Jag gillar ju supertorra viner också .