Hem Nyheter 7 saker att tänka på när du köper hemsida

7 saker att tänka på när du köper hemsida

av Livets Goda

Oavsett om man driver en intim liten restaurang där man jobbar mycket med vinparning, eller om man driver ett större eventbolag kommer företaget säkerligen ha nytta av en egen hemsida. En hemsida kan hjälpa er att nå ut med ny information till redan existerande kunder, samt till potentiellt nya kunder.

Artikeln är i samarbete med JSD

För den som inte själv har kunskapen eller tiden att bygga en hemsida finns det möjlighet att köpa en. Men vad ska man egentligen tänka på när man köper en hemsida? Nedan ger vi dig våra 7 bästa tips:

1. För vem, och hur kommer sidan användas?

För att din hemsida ska kunna konvertera så mycket som möjligt så gäller det att den är skapad efter dina och dina potentiella kunders behov. Om du driver en restaurang kan det till exempel vara rimligt att det går att hitta menyn på din hemsida. Kanske vill du till och med göra det möjligt för din kund att boka bord eller beställa mat via hemsidan?

Oavsett vilken bransch du befinner dig i gäller det att hemsidan du köper är designad efter ditt och dina kunders behov. Detaljer som kan vara viktiga att ta hänsyn till är målgruppens språk, kön, ålder, intressen och surfvanor. Kolla gärna in andra hemsidor i samma bransch för att hitta inspiration och idéer.

2. Ta in hjälp till det du behöver

Om du själv har kunskap om hur man bygger en kvalitativ hemsida så är bara positivt. Dock tror vi fast på att en riktigt bra hemsida behöver proffs. Hemsida webbyrå är därför bästa alternativet. Om du är ute efter att spara lite pengar är det rekommenderat att du väljer ut vilka delar av hemsidan du själv ska ta hand om. 

Några exempel på saker du kan göra själv är dela av hemsidans innehåll. Bilder är både viktiga för hemsidan och allra bäst när de är autentiska och inte består enbart av stockfoton från nätet. Du kan även välja att skapa en del av hemsidans text själv, om du känner att du har kompetens för det.

3. Förbered en budget och anpassa dina önskemål

Hur mycket är du villig att lägga på din hemsida? När du lägger fram ditt önskemål om vad du vill att din hemsida ska bestå om, är det även viktigt att du lägger fram din budget. Detta gör det möjligt för webbyrån att ge dig en rimlig offert på vad de kan erbjuda dig för ditt önskade belopp.

Om du märker att du och webbyrån ligger långt ifrån varandra när det kommer till prisbild kan det vara värt att fundera på vilka funktioner som är prioritet. Tänk på att du alltid kan utöka och bygga på hemsidan när en tid passerat.

4. Se till att din hemsida är anpassad för mobila enheter

Ett vanligt misstag som många gör är att de glömmer att de flesta besökare numera surfar på nätet med mobila enheter. Det innebär att majoriteten av dina besökare kommer surfa via mobilen och detta ställer särskilda krav på din hemsida.

Ett sådan krav är att hemsidan bör ha responsiv design. Detta innebär att designen inklusive menyer, bilder och texter anpassas efter besökarens skärmstorlek.

5. Hur ska din hemsida marknadsföras?

Många glömmer att en hemsida inte nödvändigtvis kommer generera kunder bara för att den faktiskt existerar. När du köper en hemsida har du möjlighet att köpa till tjänster som hjälper dig att marknadsföra den. En sådan sak är sökmotoroptimering, så kallad SEO. 

Sökmotoroptimering handlar om att hjälpa din hemsida att rankas så högt upp som möjligt när någon söker efter nyckelord kopplade till din bransch. Detta är en mycket viktig del för alla företag som vill tjäna pengar med hjälp av sin hemsida. 

6. Sätt ett lanseringsdatum

När behöver hemsidan vara klar? Det är viktigt att redan från början sätta ett datum för när hemsidan ska vara redo att lanseras. I somliga fall finns där annars en risk att det drar ut mer på tiden än vad du räknat med. Varje dag som din hemsida inte ligger uppe kan innebära att du förlorar potentiella kunder.

Sätt en deadline tillsammans med företaget du anlitat och kom överens om vad som sker i det fall att den inte är färdig i tid.

7. Skaffa dig kompetensen eller hjälpen som krävs

Att du själv klarar av att göra ändringar och uppdateringar på hemsidan kan vara avgörande för hur levande webbsidan blir i längden. Om du inte själv klarar av att göra ändringarna som krävs så kommer du behöva anlita någon och betala för hjälpen.

Kolla med den som du köper hemsidan av om det ingår utbildning i paketet, eller se till att det är tillräckligt enkelt för att du ska kunna lära dig själv hur man gör. Om du behöver hjälp kan du exempelvis anlita experter som JSDigital.

RELATERAD LÄSNING