Hem Nyheter Snusrapporten 2023

Snusrapporten 2023

av Livets Goda

Snusrapporten 2023: Snusning är en sedvana med djupa rötter i den svenska kulturen. Idag finns det över 1,3 miljoner snusare i Sverige med olika bakgrund, drivkrafter och smakpreferenser.

Snusrapporten 2023

Snusrapporten 2023

Det största varumärket under 2022 var Velo, följt av Knox, XR, Lundgrens och One. Dessa fem märken stod tillsammans för drygt fyra tiondelar (41 procent) av samtliga sålda dosor hos Snusbolaget.se under året.

Tobaksfria Velo har tagit över förstaplatsen som det mest sålda varumärket och efter några år av snabb tillväxt för hela kategorin tobaksfritt snus/nikotinportioner kan man alltså konstatera att märkestoppen för första gången innehas av tobaksfritt snus. Det är ett skifte som måste betecknas som unikt för en bransch fylld med vanor och med många användare som snusat i över 20 år.

Nikotinportionerna används i högre utsträckning av kvinnor än män, oftare av yngre än äldre konsumenter och även regionalt skiljer sig beteendet. I södra Sverige är man betydligt större användare av de tobaksfria produkterna jämfört med landets norra ände. En förklaring är att tobaksfria produkter attraherar tidigare rökare och yngre konsumenter, konsumentgrupper som i högre utsträckning återfinns i urbana miljöer.

Läs mer och ladda ner hela Snusrapporten 2023 HÄR

RELATERAD LÄSNING