Hem NyheterVinnyhet Solera Sweden fördjupar samarbetet med Sweden Rock Festival

Solera Sweden fördjupar samarbetet med Sweden Rock Festival

av Livets Goda

Solera Sweden är en av de största dryckesaktörerna på svenska marknaden och har partnerskap med några av världens största varumärken inom dryck. Med Sweden Rock Festivals internationella profil och besökare från hela världen väljer parterna att utöka samarbetet inför årets rockhögtid som i år går av stapeln 5-8 juni.  

Sommaren 2023 inledde Solera Sweden samarbete med Sweden Rock Festival gällande varumärkena Hardys, Ginger Joe och Original Long Drink. Att besökarna på festivalen älskar öl är ingen högoddsare. Under fyra dagar säljer festivalen totalt 235 000 liter öl, men övriga dryckeskategorier har under senare år ökat i både försäljning och intresse. Därför väljer Solera att i år fördjupa samarbetet ytterligare med vin från The Wanted Zin som kommer att säljas på- och presentera det för i år helt nya området ”Skogen”.

Från down under kommer viner från Hardys Wine Company att serveras i en efterfrågad, återvinningsbar och miljövänlig 250 ml burk. Hardys grundades 1853 av Thomas Hardy med visionen att “tillverka kvalitetsviner som prisas och uppskattas världen över”. Sedan dess har fem generationer av familjen Hardy ägnat sig åt att hålla samma passion och hans pionjäranda levande. Idag, mer än 160 år senare, anses Hardys vara, inte bara en av Australiens, utan en av världens ledande vinproducenter. Hardys ingår idag i världens största vinkoncern, Accolade Wines Limited, där även Ginger Joe ingår som naturligtvis också kommer finnas på plats.

Legenden om Ginger Joe är inspirerad av ”Ginger” Joseph Stone, en mustaschklädd grönsakshandlare i London och grundare av det ädla huset Stone. Enligt legenden var Joe fanatisk när det gällde den lockande smaken från ingefärsroten. Hans första äventyr med vad som senare blev ”ginger beer” 1740, producerade en dryckessmak som bokstavligen satte skruv på hans mustasch. En ikonisk bild som nu förevigats på varje flaska av denna populära sällskapsdryck

I år har vi även Original Long Drink i barerna– en älskad ”ready to drink” som skapades under Helsingfors-OS 1952 för att hjälpa överfulla restauranger att enkelt och effektivt servera sina kunder. En innovation och en sann finsk ikon som fortfarande produceras enligt originalreceptet från 1952 med en blandning av finsk gin och grapefruktsoda.

Det senast tillskottet i uppställningen från Solera är vinerna från The Wanted Zin. Det amerikansk-klingande namnet till trots, kommer vinerna från Italien. Den tillgängliga och generösa smakprofilen, samt lagring på just amerikanska ekfat gör att vinerna påminner mycket om landet i väst. Det är tre viner – rött, vitt och rosé – som kommer finnas på plats i ”Skogen”. Vinerna kommer även att säljas i Texas Longhorns stora restaurangområde vid huvudentrén.

RELATERAD LÄSNING